Joensuulaiset ostavat mökin Pohjois-Karjalasta ja porilaiset Satakunnasta – täällä asuvat Suomen kotipaikkauskollisimmat mökinostajat

OP Ryhmästä myönnettiin toukokuussa yli 60 prosenttia enemmän mökkilainoja kuin huhtikuussa. Suomalaiset ovat mökinostajina hyvin kotiseutu-uskollisia ja hankkivat mökin läheltä asuinpaikkaansa.

Kesän mökkikauppasesonki on viimein käynnissä. Luminen kevät viivästytti kaupan alkamista, mutta lumien viimein sulettua on mökkikauppa lähtenyt käyntiin. Vapaa-ajan asunnon ostamiseen tarkoitettuja lainoja myönnettiin OP Ryhmästä poutaisena toukokuuna euromääräisesti 63 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa. Viime vuoden toukokuuhun verrattuna mökkilainoja myönnettiin 27 prosenttia enemmän.

– Mökissä sijainti on tärkein tekijä. Erityisen tärkeää mökinostajille on, ettei mökkimatka kotoa kestäisi yli tuntia. Tämä näkyy myös meiltä myönnettyjen vapaa-ajan asuntojen lainojen tiedoissa. Mökki hankitaan hyvin herkästi kotimaakunnasta tai naapurimaakunnasta, sellaisen matkan päästä, että mökille ajaa helposti myös viikonlopuksi, OP Ryhmän henkilöasiakasrahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Satu Nurmi sanoo.

Mökki hankitaan usein kotimaakunnasta. Kun katsotaan viime vuosina mökin ostamiseksi tai rakentamiseksi myönnettyjä lainoja, kaikkein uskollisimpia kotiseudulleen ovat olleet Joensuun mökinostajat. Heidän mökkilainoistaan peräti 90 prosenttia myönnettiin mökkiin Pohjois-Karjalassa. Mikkeliläiset ostavat mökkinsä Etelä-Savosta ja turkulaiset Varsinais-Suomesta.

Sen sijaan Uudenmaan kaupungeissa asuvat suuntaavat muita useammin mökinostoon kotimaakuntansa ulkopuolelle. Helsinkiläisistä 28 prosenttia on hankkinut mökin Uudeltamaalta, espoolaisista joka neljäs ja vantaalaisista vajaa viidennes.

– Tähän on varmaankin kaksi keskeistä syytä: moni on muuttanut Uudellemaalle töiden perästä muualta Suomesta, ja ehkä mökki halutaan sitten hankkia aiemman kotipaikkakunnan läheisyydestä. Uusmaalaisten mökkien hinnat ovat myös kalliimpia kuin mökkien hinnat muualla, mikä omalta osaltaan voi houkutella ostoksille naapurimaakuntiin, Nurmi sanoo.

Helsinkiläisten ja vantaalaisten suosituimmat mökkimaakunnat Uudenmaan jälkeen ovat Etelä-Savo ja Lappi, espoolaisten taas Varsinais-Suomi ja Etelä-Savo.

Keskimäärin vapaa-ajan asuntoon on tänä vuonna otettu lainaa noin 75 000 euroa ja vapaa-ajan asunnon rakentamiseen noin 125 000 euroa.

Kotiseutu-uskollisimmat mökkiostajat *):

1. Joensuu: 90 prosenttia mökkilainoista myönnetty Pohjois-Karjalaan
  2. Kuopio: 87 prosenttia mökkilainoista myönnetty Pohjois-Savon maakuntaan
  3. Mikkeli: 86 prosenttia mökkilainoista myönnetty Etelä-Savoon
  4. Turku: 80 prosenttia mökkilainoista myönnetty Varsinais-Suomeen
  5. Pori: 80 prosenttia mökkilainoista myönnetty Satakuntaan
  6. Jyväskylä: 70 prosenttia mökkilainoista myönnetty Keski-Suomeen
  7. Tampere: 66 prosenttia mökkilainoista myönnetty Pirkanmaalle
  8. Lappeenranta: 65 prosenttia mökkilainoista myönnetty Etelä-Karjalaan
  9. Oulu: 64 prosenttia mökkilainoista myönnetty Pohjois-Pohjanmaalle
  10. Lahti: 44 prosenttia mökkilainoista myönnetty Päijät-Hämeeseen

*) lainatiedot 2022 tammikuu – 2024 toukokuu kaupungeista, joissa myönnettiin eniten lainoja vapaa-ajanasuntoon, mukana sekä vapaa-ajan asunnon ostamiseen että rakentamiseen myönnetyt lainat