Johtajanimityksiä OP Ryhmässä – Vesa Aho talousjohtajaksi, Markku Pehkonen riskienhallintajohtajaksi

Kauppatieteiden maisteri Vesa Aho (44) on nimitetty OP Ryhmän talousjohtajaksi ja johtokunnan jäseneksi 1.11.2018 alkaen. Aho toimii myös OP Osuuskunnan toimitusjohtajana. Hän raportoi uudessa toimessaan OP Ryhmän pääjohtajalle Timo Ritakalliolle. Ennen OP Ryhmään siirtymistään Aho on työskennellyt Vakuutusosakeyhtiö Garantian toimitusjohtajana sekä Pohjola Pankki Oyj:n talous- ja rahoitusjohtajana. Nykyinen talousjohtaja, johtokunnan jäsen ja OP Osuuskunnan toimitusjohtaja Harri Luhtala jättää OP Ryhmän lokakuun lopussa.

Kauppatieteiden maisteri Markku Pehkonen (56) on nimitetty OP Ryhmän riskienhallintajohtajaksi. Pehkonen aloittaa uudessa tehtävässään 31.12.2018 mennessä. Hän raportoi OP Ryhmän pääjohtajalle Timo Ritakalliolle. Ennen OP Ryhmään siirtymistään Pehkonen on työskennellyt Sampo Groupin riskienhallintajohtajana. Nykyinen riskienhallintajohtaja Erik Palmén jättää OP Ryhmän vuoden loppuun mennessä.

Kauppatieteiden maisteri, oikeustieteen kandidaatti Rami Kinnala (49) on nimitetty OP Ryhmän Group Compliance Officeriksi (sääntelynmukaisuudesta vastaava johtaja) 1.10.2018 alkaen. Kinnala raportoi OP Ryhmän lakiasiainjohtaja Tiia Tuoviselle sekä hallintoneuvostolle. Group Compliance Officer -tehtävä on OP Ryhmässä uusi. Kinnala on työskennellyt eri esimiestehtävissä OPssa vuodesta 1996 lähtien ja viimeksi Varallisuudenhoidon Kaupankäynti ja sijoitustutkimus -liiketoiminta-alueen johtajana.

- OP Ryhmän menestyminen on vahvasti sidoksissa ansaitsemaamme luottamukseen. Olemme rakentaneet satavuotisen historiamme aikana vahvan luottamuspääoman ja se on toimintamme ytimenä jatkossakin. Tässä työssä nyt nimitetyt johtajat ovat keskeisessä asemassa. Heillä on merkittävä rooli niin OPn menestyksen rakentamisessa kuin pitkäjänteisen toiminnan vaalimisessakin, sanoo OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

Nimitykset ovat ehdollisia, kunnes Euroopan keskuspankin valvontaviranomaiset ovat ne hyväksyneet.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OPn viestintä, puh. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat noin 160 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on noin 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi