Käteisen käyttö väheni ja OP-mobiilissa asiointi kasvoi kymmeniä prosentteja ensimmäisenä koronavuonna

OP-mobiiliin kirjautumisten lukumäärä kasvoi viime vuoden maaliskuusta yli 23 prosenttia. Käteistä OP:n asiakkaat nostivat sen sijaan neljänneksen vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Maaliskuussa vuosi sitten Suomeen levinnyt koronapandemia on muuttanut raha-asiointia, kun asiakkaat ovat siirtyneet vauhdilla paperisesta kohti digitaalista raha-asioiden hoitamista.

OP:n asiakkaiden käteisnostot automaateista, konttoreista ja kauppojen kassoilta vähenivät viime vuoden maaliskuusta euromääräisesti 25 prosenttia. Samana aikana asiakkaiden kirjautumiset OP-mobiiliin kasvoivat 23 prosenttia. Vuoden 2021 maaliskuussa OP-mobiiliin kirjauduttiin jo lähes 40 miljoonaa kertaa, kun 20 miljoonan kirjautumisen raja ylitettiin marraskuussa 2018.

– Koronan myötä asiakkaat ovat siirtyneet digitaalisiin kanaviin vauhdilla vältellessään fyysisiä kontakteja. Uskomme siirtymisen digitaaliseen asiointiin jatkuvan myös silloin, kun terveystilanne paranee ja rokotukset etenevät, OP Ryhmän arjen taloudesta vastaava johtaja Masa Peura sanoo.

OP-mobiilissa ja Pivossa voi siirtää rahaa tililtä toiselle reaaliaikaisesti Siirto-maksujärjestelmällä. Siirto-maksuja tehtiin OP:n palveluissa 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Samalla asiakkaiden tekemien debit-korttimaksujen määrä kasvoi myös lähes 9 prosenttia. Pääsiäisviikolla OP:n asiakkaiden credit- ja debitkorttimaksut olivat 25 prosenttia viime vuotta korkeammalla tasolla.

Käteisen käyttöä ovat vähentäneet erityisesti kaikkein nuorimmat ja vanhimmat asiakkaat. OP Ryhmän kyselytutkimuksessa peräti 56 prosenttia vastaajista kertoi vähentäneensä käteisen käyttöä viimeisen vuoden aikana tai jopa luopuneensa siitä kokonaan. Vanhimmista eli 65–74-vuotiaista vastaajista 62 prosenttia ja nuorimmista eli 16–24-vuotiaista vastaajista peräti 68 prosenttia vastasi näin.

– Käteinen tuskin katoaa kokonaan, mutta sen merkitys asiakkaiden arjessa vähenee. Erilaisia mobiilimaksamisen tapoja on tarjolla paljon, ja rohkaisen kaikkia tutustumaan niihin. Jokaiselle asiakkaalle löytyy helppo ja turvallinen tapa maksaa verkossa, kortilla tai mobiilisti, Peura sanoo.

Lähes joka viides suomalainen (18 prosenttia) kertoo opetelleensa vuoden aikana itselleen uuden tavan maksaa ostoksia myymälässä tai verkossa.

Kyselytiedot perustuvat tammikuussa verkkopaneelissa toteutettuun kyselytutkimukseen, johon vastasi 2 325 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimuksen toteutti OP Ryhmän toimeksiannosta Taloustutkimus. Vastausten virhemarginaali on noin +/-2 prosenttiyksikköä.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi