Kesäkausi työllistää vakuutusyhtiöitä

Kesällä suomalaisille sattuvat vahingot ovat erilaisia kuin muina vuodenaikoina. Vaikka henkilövahinkoja sattuu vähemmän, ne ovat luonteeltaan vakavampia. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan juhannus aloittaa suomalaisten lomakauden.

Kokonaisuudessaan henkilövahinkoja sattuu kesällä vähemmän kuin muina vuodenaikoina, mutta kesällä sattuvat vahingot ovat usein luonteeltaan vakavampia. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan etenkin putoamiset ja eläinten puremat lisääntyvät kesällä. Esimerkiksi alle 3-vuotiaille tapahtuvat tippumiset lähes tuplaantuvat kesä-heinäkuussa talvikuukausiin verrattuna.

- Matkavakuutus on hyvä varmistaa ennen reissuun lähtöä, sillä se on voimassa kotimaassakin matkaillessa. Kesällä sää voi yllättää ja esimerkiksi paikallinen raekuuro voi lyhyessäkin ajassa rikkoa suuren määrän autoja. Siksi kannattaa varmistaa, että oman auton vakuutukset ovat kunnossa. Jos loman aikana jotain sattuu, kannattaa aina olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöönsä, neuvoo Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden omaisuusvakuutuspalveluiden johtaja Markus Uimonen.

Teillä juhannuksen kiireisin päivä on edeltävä torstai, jolloin sattuu liikennevahinkoja puolet enemmän kesän keskivertopäivään verrattuna. Sattuneet vahingot ovat olleet lähihistoriassa vakavampia, ja niistä on maksettu myös korkeampia korvauksia. Vakavat vahingot liikenteessä tarkoittavat esimerkiksi ajoneuvojen hinauksiin ja lunastuksiin sekä henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia. Lisäksi koulujen päättäjäispäivänä vuonna 2018 liikennevahingoista tehtiin 1 200 korvaushakemusta, joka on poikkeuksellisen paljon – liki 80 prosenttia enemmän ympäröiviin päiviin verrattuna.

Omaisuusvahinkojen määrä kasvaa kesällä

Omaisuusvahinkoihin liittyvissä korvaushakemuksissa kesällä näkyvät sekä rikokset että rikkoontumiset. Kausiluontoisuus ilmenee esimerkiksi polkupyöriin kohdistuvien rikosten määrän huomattavana kasvuna. Myös veneilyyn liittyvien vahinkojen määrä kasvaa kesällä.

- Kun ollaan enemmän liikkeellä, on omaisuuttakin mukana tai sitten kotona ilman valvontaa. Esimerkiksi silmälasit ja kännykät ovat vahingoille alttiita kesällä. Helteet taas tietävät rankkoja aikoja kodinkoneille, etenkin jos esimerkiksi pakastin on täynnä marjoja, mutta laite on ollut vuosia huoltamatta, Uimonen varoittaa.

Sekä ilmalämpöpumppuihin että irrallisiin viilennyslaitteisiin voi kerääntyä kondenssivettä, kun taas pakastimien ja jääkaappien takaosiin kerääntyy pölyä. Nämä yhdistettynä viime kesän kaltaisiin koviin helteisiin rikkovat herkästi laitteita. Kovat ukonilmat heinä-elokuussa näkyvät myös yhteydenottojen kasvuna vakuutusyhtiöissä. Niiden kohdalla turvaa tuttu ohje: töpseli irti seinästä myrskyn ajaksi.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

Pohjola Vakuutus on Suomen johtava vahinkovakuuttaja, jolla on yhteensä 2,5 miljoonaa henkilö- ja yritysasiakasta. Se tarjoaa kattavat vahinkovakuuttamisen palvelut niin henkilö-, yritys-, kuin yhteisöasiakkaille. Pohjola Vakuutus on osa OP Ryhmää, joka on Suomen suurin finanssiryhmä.