Kesällä yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset lisääntyvät – näin yritys voi varmistaa toimivan maksuliikenteen

Kesän tullen yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset perinteisesti lisääntyvät. Yritys voi varautua huijausyrityksiin luomalla selkeät toimintamallit maksujen hyväksytykselle. Ongelmatilanteita varten on hyvä ottaa käyttöön myös vaihtoehtoisia maksamisen kanavia.

Kyberturvallisuus on ollut ajankohtainen aihe yrityksissä tänä keväänä. Tällä hetkellä tyypillisimpiä yrityksiin kohdistuvia kyberuhkia ovat muun muassa kiristyshaittaohjelmat, palvelunestohyökkäykset, tietovuodot sekä tietojärjestelmien tai -varastojen tuhoaminen.

Vaikka viimeisen kolmen kuukauden aikana kyberhyökkäyksiä on Kyberturvallisuuskeskuksen tietojen mukaan tapahtunut Suomessa aiempaa vähemmän, yleistyvät yrityksiin kohdistuvat kalastelukampanjat, sähköpostitilien murrot tai niiden yritykset perinteisesti kesän korvilla.

Ennen kesälomia yritysten kannattaakin varautua lisääntyviin kalasteluyrityksiin, kuten toimitusjohtaja-sähköposteihin tai valheellisiin sähköposti-ilmoituksiin maksutietojen muutoksista.

– Varsinkin kesäaikana kannattaa yrityksessä käydä läpi maksujen hyväksytysprosessi, jotta se on selkeä myös kesätyöntekijöille. Näin esimerkiksi sähköpostikalasteluja osataan kyseenalaistaa paremmin. Käyttöoikeudet tileihin ja maksamisen järjestelmiin on hyvä pitää ajan tasalla ja hyväksymisketjut kaikkien tiedossa. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa maksujärjestelmässä hyödyntää kahden hyväksyjän periaatetta, jotta vaaranpaikat huomataan todennäköisemmin, neuvoo OP:n maksuliikepalveluista vastaava johtaja Antti Karhu.

Yrityksen toiminnan kannalta niin Suomen sisäisen kuin ulkomaille suuntautuvan maksuliikenteen toimivuus ja ajantasainen tieto kassatilanteesta ovat avainasemassa erityisesti poikkeustilanteessa.

– Iso osa yrityksen ongelmatilanteisiin varautumista on, että pankkiin päin on avoinna erilaisia teknisiä maksamisen kanavia, joita pitkin likviditeetin hallintaa ja maksamista voidaan tehdä. Yleisimpien kanavien lisäksi on olemassa muitakin järjestelmiä ja esimerkiksi API-rajapintoja, joilla maksujen ja maksuaineistojen välittäminen voidaan varmistaa. Näiden varajärjestelmien käyttöä on hyvä harjoitella jo etukäteen, Karhu sanoo.

Yrityksen sujuva maksuliikenne myös kesällä – tarkista ainakin nämä:

1. Varmista, että maksujen hyväksytysketjut ovat selkeät ja myös kesätyöntekijöiden tiedossa. Mahdollisuuksien mukaan hyödynnä kahden hyväksyjän periaatetta.
  2. Pidä oikeudet tileihin ja maksujärjestelmiin ajan tasalla, päivitä ne säännöllisesti.
  3. Suhtaudu maksutietojen muutosilmoituksiin aina varauksella. Toimittajan maksutietojen muuttuessa tarkista tiedon oikeellisuus esimerkiksi puhelimitse, ei pelkästään sähköpostitse.
  4. Keskustele pankin kanssa maksamisen varajärjestelmistä yrityksiin kohdistuvien kyberhyökkäysten varalle. Harjoittele järjestelmien käyttöä etukäteen.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi