Kevät toi asuntosijoittajat takaisin asuntomarkkinoille: Sijoitusasuntolainoja haettu OP Ryhmästä 27 prosenttia viime huhtikuuta enemmän

OP Ryhmästä haettiin huhtikuussa huomattavasti enemmän sijoitusasuntolainoja kuin viime vuonna. Asuntosijoittajat näyttävät olevan palaamassa markkinoille, ja erityisen paljon hakemuksia tulee nyt ensimmäisen sijoitusasunnon ostamista suunnittelevilta.

OP Ryhmästä haettiin huhtikuussa lainaa sijoitusasunnon hankkimiseen 27 prosenttia enemmän kuin viime vuoden huhtikuussa.

– Korkojen noustua asuntosijoittajat tuntuivat hetkeksi liki poistuneen markkinoilta. Viime vuosi oli erityisen heikko nimenomaan sijoitusasuntolainahakemusten määrässä, ja on ollut ilahduttava huomata merkkejä asuntosijoittajien paluusta markkinoille, OP Ryhmän asuntorahoituksesta vastaava johtaja Hanna Heinonen sanoo.

Erityisen paljon lainahakemuksia on tullut asiakkailta, jotka suunnittelevat ensimmäisen sijoitusasuntonsa hankkimista. Lainahakemuksia ensimmäistä sijoitusasuntoa varten tuli huhtikuussa enemmän kuin kertaakaan vuoden 2022 helmikuun jälkeen. Ensimmäisen sijoitusasunnon ostamiseen tarkoitettujen hakemusten osuus kaikista sijoitusasuntolainahakemuksista on noussut huhtikuussa jopa 71 prosenttiin joulukuun 50 prosentista.

Sijoitusasuntolainahakemusten määrä nousi alkuvuonna hiukan verrattuna viime vuoteen, mutta huhtikuussa hakemuksia tuli jo selkeästi viime vuotta enemmän.

– Asuntosijoittajat seuraavat markkinoita tarkasti, ja tehdylle sijoitukselle halutaan myös tuottoa. Korkojen nopea nousu sai monet miettimään muita sijoituskohteita, mutta nyt kun markkinat ennakoivat korkojen laskua, nähdään asuntosijoittamisessakin taas potentiaalia. Asuntojen hintojen pitkään jatkunut lasku houkuttaa varmasti omalta osaltaan asuntosijoittajia takaisin markkinoille, Heinonen sanoo.

Koronakeväänä 2020 sijoitusasuntolainahakemuksia tuli huomattavan vähän, mutta nollakorkovuoden 2021 huhtikuussa asuntosijoittajilta tuli selkeästi enemmän lainahakemuksia kuin nyt. Viime vuoden huhtikuussa sijoitusasuntolainahakemuksia tuli OP Ryhmään vielä koronakevättäkin vähemmän.

Tänä keväänä Suomen suurimmissa kaupungeissa sijoitusasuntolainahakemusten määrä on noussut eniten Jyväskylässä, Rovaniemellä, Lahdessa, Oulussa ja Porissa, joissa hakemuksia on tullut tammi-huhtikuussa kymmeniä prosentteja viime vuotta enemmän.

Kaikkia asuntoluottohakemuksia tuli OP Ryhmään huhtikuussa lähes 10 prosenttia viime vuotta enemmän.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja lähes 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi