Kiristyvä taloustilanne koettelee nuoria – OP Ryhmä kokoaa nuorista koostuvan ryhmän edistämään taloustaitoja

Oman talouden hallinnan taidot korostuvat yleisen taloustilanteen kiristyessä. OP Ryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan nuoret ovat joutuneet ottamaan muita ikäryhmiä enemmän velkaa elämiseen ja 29 prosenttia nuorista on huolissaan siitä, miten he tulevat selviämään velkojen maksamisesta tulevaisuudessa.

OP Ryhmä kokoaa 15–19-vuotiaista nuorista koostuvan ryhmän ratkomaan taloustaitoon ja -tietoon liittyviä haasteita. Nuorten ryhmän avulla etsitään uusia tapoja kohdata nuoria ja auttaa heitä käsittelemään nykyisen taloustilanteen tuomaa painetta.

– Tavoitteenamme on tasavertaisten talouden hallinnan mahdollisuuksien tarjoaminen kaikille nuorille, taustasta ja elämäntilanteesta riippumatta. Haluamme kuulla nuorten näkemyksiä siitä, millaista tietoa he kaipaavat ja missä juuri me pankkina voimme olla avuksi esimerkiksi ylivelkaantumisen ehkäisemiseksi, kertoo OP Ryhmän asiakaskokemus- ja brändijohtaja Päivi Svens.

OP:n kyselytutkimuksen mukaan useimmat nuoret kertovat oppivansa taloustaitoja kotoa ja koulusta. Nuorista 86 prosenttia toivoisi, että taloustaitojen opetusta edelleen lisättäisiin kouluissa.

Velkaantuminen herättää nyt huolta ja nuorten vastuu omasta taloudesta kasvaa

Kyselytutkimuksen mukaan monet nuorista ovat huolissaan omasta velkaantumisestaan. Useat kertovat ottaneensa velkaa arkisiin hankintoihin, kuten ruokaan tai harrastuksiin.

– Myös me olemme huolissamme nuorten ylivelkaantumisesta. Velkavaikeuksista voi koitua ongelmia esimerkiksi asunnon tai työpaikan saamisessa. Velkakierre on tärkeää päästä katkaisemaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tähän me OP:ssa haluamme tarjota nuorille keinoja, kertoo OP:n pankkitoiminnan henkilöasiakkaista vastaava johtaja Aki Gynther.

Talouden hallinnan taidot ovat tärkeitä kansalaistaitoja ja omasta taloudesta huolehtiminen kasvattaa nyt merkitystään.

– Taloustaidot luovat pohjaa pitkälle aikuisuuteen ja kiinnostus talouteen on tärkeää niin henkilökohtaisella, ammatillisella kuin yhteiskunnallisellakin tasolla, Gynther huomauttaa.

OP Ryhmän taloustaitotyön kivijalka on pitkään ollut osuuspankkien paikallinen yhteistyö koulujen kanssa. OP tekee myös yhteistyötä eri järjestöjen kanssa. Vuonna 2022 OP tavoitti yhteensä 90 000 lasta ja nuorta. Nuorten ryhmän avulla tavoitellaan uusia vaikuttavia keinoja vahvistaa nuorten taloustaitoja.

Lukuvuosittain vaihtuva joukko nuoria kokoontuu kuukausittain ja kaksi kertaa vuodessa hackathoneissa eli kehittämistapahtumissa yhdessä OP:n asiantuntijoiden kanssa.

Loppuvuodesta toimintansa aloittavaan nuorten ryhmään voivat hakea kaikki 15–19-vuotiaat ympäri Suomen. Haku on nyt auki osoitteessa op.fi/haemukaan ja hakeminen on mahdollista 26.11. saakka.

OP Ryhmän syyskuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 16–79-vuotiaita suomalaista (n=1670) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,0 prosenttiyksikköä.