Lainanmaksun turvaaminen on kiinnostanut asiakkaita koronakeväänä – korkokattosopimuksia tehtiin maalis-huhtikuussa neljännes alkuvuotta enemmän

OP:n asiakkaat ovat halunneet koronakeväänä suojata asuntolainansa koronnousulta ja turvata lainanmaksun tulevaisuudessa. Erityisesti korkokattoja on haettu asuntolainoihin huomattavasti enemmän kuin alkuvuonna.

Vaikka euribor-korot ovat nousseet alimmilta tasoiltaan, niiden odotetaan edelleen pysyvän matalina. Asiakkaita koronnousu kuitenkin selkeästi huolestuttaa. Korkokattosopimuksia tehtiin osuuspankeissa maalis-huhtikuussa yli neljäsosa enemmän kuin tammi-helmikuussa. Kun otetaan huomioon, että samaan aikaan uusia asuntolainoja otettiin huomattavasti aiempaa vähemmän, on kasvu korkokattojen määrässä merkittävä.

– Asuntolainan turvatuotteiden kiinnostuksen kasvuun vaikuttavat koronan suhteen epävarma tilanne ja uutisointi talouden haasteista. On asiakkailta viisasta varautua tulevaan, ja juuri nyt korkokaton saa poikkeuksellisen halvalla matalalle tasolle, OP:n asuntorahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Kaisu Christie sanoo.

Korkokatto, luoton takaisinmaksuturva ja vakavan sairauden turva ovat kaikki tuotteita, joiden avulla asuntolaina-asiakas voi varmistaa lainanmaksun. Ne tarjoavat turvaa tilanteissa, jossa korot nousevat tai asiakasta kohtaa esimerkiksi työttömyys tai vakava sairaus.

Huhtikuun puoliväliin mennessä yli tuhat asiakasta oli pyytänyt OP.fi:ssä tarjousta korkokatosta, takaisinmaksuturvasta tai turvasta vakavan sairauden varalta. Yhteydenottopyynnöistä neljä kymmenestä tuli kolmen ensimmäisen koronaviikon aikana maaliskuussa, ja kiinnostus on huomattu myös pankkien asiakasneuvotteluissa.

– Lainansa turvaamisesta ovat tässä tilanteessa olleet kiinnostuneita niin uudet kuin vanhatkin laina-asiakkaat. Meille se tarkoittaa, että käymme yhä tiiviimmin asiakkaidemme kanssa keskusteluja heidän kokonaistilanteestaan ja siitä, millaisia ratkaisuja olisi tarjolla, Christie sanoo.

Noin 87 000 OP:n henkilöasiakasta on hakenut lyhennysvapaata lainaansa. Uusia asuntolainoja haetaan vähemmän kuin ennen koronaa.

– Odotamme kuitenkin asuntomarkkinan palautuvan hyvälle tasolle verrattain nopeasti, mikäli rajoitustoimet poistuvat. Lyhennysvapaiden avulla olemme pystyneet tarjoamaan asiakkaillemme taloudellista joustoa satojen miljoonien eurojen edestä, Christie sanoo.

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi