Merkkivaatteet ja -asusteet vetävät varkaita puoleensa – korvaukset jopa tuhansia euroja

Vaatevarkaudet ja -ryöstöt ovat verrattain uusi ilmiö, joiden määrä on ollut viime vuodet kasvussa. Vaatteita varastetaan tilastojen mukaan erityisesti varastotiloista, autoista ja urheilu- sekä liikuntatiloista. Luksustuotteet kiinnittävät varkaiden huomion myös kadulla.

Vaatevarkauksia tapahtuu monissa eri tilanteissa. Kadulla tapahtuvat ryöstöt ovat lisääntyneet nopeasti, mutta Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan rahallisesti suurimmat vaatevarkauksista aiheutuneet vahingot syntyvät edelleen ullakko- ja kellarivarastojen murtojen yhteydessä. Vahingot nousevat usein tuhansiin euroihin, sillä yleensä pitkäkyntisten mukaan lähtee suurempi saalis. Usein varastoista viedään kalliita untuvatakkeja ja esimerkiksi arvokelloja sekä -koruja.

– Kun rikollinen pääsee varastotiloihin, voi hän usein operoida melko rauhassa, mutta aikaa kaikkien varastojen läpikäymiseen ei kuitenkaan ole. Häkkivarastot ovat kuin näyteikkunoita, joten jos mitään mielenkiintoista ei näy, sitä suuremmalla todennäköisyydellä varasto jätetään rauhaan. Myös vakuutuksen suojeluohjeiden mukaan omaisuuden tulee olla varastossa peitettynä tai sijoitettuna siten, että sitä ei näe tilaan murtautumatta. Lisäksi tilan varaston tulee olla lukittuna, kertoo Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sini Kujala.

Käytettyjen vaatteiden kauppa lisääntyy vauhdilla, minkä vuoksi ne kiinnostavat myös varkaita. Nykyään myös arvonsa hyvin säilyttäviä high-end-tuotteita ostetaan jälkimarkkinoilta runsaasti.

– Tuotteita varastetaan paljon myytäväksi, joten kalliimpaa vaatetta jälkimarkkinoilta ostaessaan kannattaa pohtia tuotteen alkuperää, etenkin silloin kun hinta vaikuttaa erityisen alhaiselta, Kujala huomauttaa.

Asiakkaan voi yllättää se, että Pohjolan kotivakuutus kattaa vahinkoja enintään 10 prosenttia koti-irtaimistoon valitusta enimmäiskorvauksesta tavaroille, joita säilytetään vuokra- tai osakehuoneiston varastotiloissa. Kujala muistuttaa, että arvokasta omaisuutta tulisi siis lähtökohtaisesti säilyttää sisätiloissa.

Varastojen ohella omaisuutta varastetaan paljon autoista. Tilastojen mukaan autoista viedään esimerkiksi merkkilaukkuja. On hyvä pitää mielessä, että vakuutusehtojen mukaan autoista varastettua omaisuuttaa voidaan korvata tilanteen mukaan enintään 1000 euroon asti.

– Tällä ehdolla kannustamme siihen, että omaisuutta ei varastoitaisi autossa. Poikkeuksena ehtoon ovat esimerkiksi lomamatkat ja muutot, jolloin tavaran säilyttämiseen autossa on pätevä syy, Kujala huomauttaa.

Arvotavaroita vohkitaan harrastuspaikoilta

Vaatekappaleita raportoidaan varastetuiksi jatkuvasti. Murtoja lukuun ottamatta suurin osa tilastoiduista vaatteiden varkauksista tapahtuu silloin kun ne on jätetty vartioimatta esimerkiksi liikuntatiloissa, kuten uimahallien ja kuntosalien pukukopeissa. Harrastetilojen lisäksi pitkäkyntiset aktivoituvat ravintoloissa ja kesäaikaan terasseilla. Esille nousee myös tilanteita, joissa esimerkiksi työpaikan lukolliseen kaappiin on murtauduttu ja vaatteita varastettu työpäivän aikana.

Kujala muistuttaa, että tällaisissa tilanteissa varkauksiin sovelletaan poissaehtoa, jolloin omaisuuden enimmäiskorvausmäärä ilman arvotavaravakuutusta on 5000 euroa.

– Tämä on huomioitava, kun esimerkiksi erityisen kallista kelloa, korua tai laukkua pidetään mukana vakuutuspaikan ulkopuolella. Kannattaa miettiä jättääkö kallista korua uimahallin pukukaappiin tai arvokkainta takkia vartioimatta narikkaan, Kujala sanoo.

Merkkivaatteita viedään nyt jo suoraan käyttäjien päältä

Valitettava ja yleistynyt trendi on kaduilla tapahtuvat ryöstöt. Etenkin nuorten keskuudessa merkkivaatteita ja asusteita vohkitaan kaduilla aiempaa ahkerammin. Vaatteita viedään jopa suoraan käyttäjän päältä.

Yleisimmin ryöväreiden huomion kiinnittävät kalliit takit, laukut tai kengät. Myös asusteet, kuten arvokellot ja korut herättävät varkaissa kiinnostusta. Luksusmerkit, kuten Gucci, Moncler ja Canada Goose korostuvat ryöstötilastoissa. Pohjola Vakuutuksen tilastoissa näkyy myös tapauksia, joissa rikollinen on ryöstön yhteydessä käyttänyt väkivaltaa.

– Suositut merkit ja näyttävät vaatekappaleet kiinnittävät varkaiden huomion, minkä lisäksi esimerkiksi takit ja laukut ovat helppoja ja nopeita ryöstettäviä. Valitettavasti on raportoitu myös yksittäisiä tapauksia, joissa uhri on väkivalloin pahoinpidelty. Tällaiset tapaukset ovat onneksi olleet erittäin harvinaisia, Kujala toteaa.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

Pohjola Vakuutus on Suomen johtava vahinkovakuuttaja, jolla on yhteensä 2,5 miljoonaa henkilö- ja yritysasiakasta. Se tarjoaa kattavat vahinkovakuuttamisen palvelut niin henkilö-, yritys-, kuin yhteisöasiakkaille. Pohjola Vakuutus on osa OP Ryhmää, joka on Suomen suurin finanssiryhmä.