Millaiset yhtiöt pärjäävät loppuvuoden haastavassa markkinaympäristössä? OP:n osakeanalyytikoiden mukaan osakepoiminnassa korostuu nyt iskunkestävyys ulkoisille tekijöille

Osakemarkkinat ovat tulleet alkuvuonna alaspäin. Vaikka sijoitusnäkymät saattavat tuntua synkiltä, OP:n analyytikoiden mukaan vaativampia olosuhteita sietävät laatuyhtiöt pärjäävät epäilemättä jatkossakin. Analyytikot nostavat loppuvuoden suosikeikseen muun muassa Nesteen, Sammon ja UPM:n.

Euroopan osakemarkkinoilla eletään tällä hetkellä monelle sijoittajalle tuntemattomia aikoja, kun keskuspankkien tukemat nollakorot ja alhaisen inflaation ympäristö ovat toistaiseksi poissa.

Jo vuonna 2021 noussut kustannusinflaatio on kohonnut Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan seurauksena uusille tasoille ja pakottanut keskuspankit koronnostoihin. Tämä on OP:n analyytikoiden mukaan näkynyt varsinkin kasvuyhtiöiden arvostustasojen uudelleenarviointeina.

– Tyhjien kasvulupausten lento on loppunut lyhyeen, mutta vaativampia olosuhteita sietävät laatuyhtiöt pärjäävät epäilemättä jatkossakin. Sijoitusvalinnoissa on nyt syytä kiinnittää huomiota kokonaisvaltaiseen iskunkestävyyteen, joka pitää sisällään vahvan markkina-aseman ja hinnoitteluvoiman ohella myös siedettävän velkaisuuden sekä vähäisen energiariippuvuuden, sanoo OP:n pääanalyytikko Antti Saari.

Liiketoimintojen kasvunäkymiin on syytä suhtautua entistä kriittisemmin

Osakepoiminnassa korostuu nyt OP:n analyytikoiden mukaan erityisesti yhtiön iskunkestävyys ulkoisille tekijöille sekä taserakenne, jotka antavat kykyä navigoida haasteellisessa toimintaympäristössä.

Suurista suomalaisyhtiöistä OP:n analyytikot pitävät nykyisessä toimintaympäristössä kiinnostavina esimerkiksi Nestettä, Nordeaa, Sampoa, UPM-Kymmenea sekä Wärtsilää. Pienemmistä yhtiöistä analyytikot poimivat Aktian, Anoran sekä WithSecuren.

– Esimerkiksi Sampo sopii vallitsevaan ympäristöön, sillä vakuutusmarkkinat ovat luonteeltaan defensiiviset ja alan hinnoitteluvoima on osoittautunut erinomaiseksi. UPM-Kymmene taas on viime vuosien aikana päässyt kasvuun kiinni uusilla korkean marginaalin liiketoiminta-alueilla. Lisäksi yhtiön energiaomavaraisuus on nykytilanteessa merkittävä kilpailuetu, joka tuo ennustettavuutta yhtiön tuloskehitykseen, tiivistää Saari.

– Pienemmistä yhtiöistä nostaisin esimerkiksi Anoran, jolla on toteutetun fuusion myötä laajempi tuoteportfolio ja merkittävää tehostuspotentiaalia. Edullinen arvostustaso ja suhteellisen vakaa kysyntä lisäävät yhtiön houkuttelevuutta, lisää Saari.

OP:n analyytikot julkistivat osakesuosikkinsa tänään ilmestyneessä OP:n Pörssitutkassa. OP Pörssitutka on kahdesti vuodessa julkaistava sijoittajan strategiajulkaisu, jossa avataan talouden ja pääomamarkkinoiden näkymiä sekä esitellään sijoitusideoita. OP:n analyytikot käyvät läpi julkaisun pääteemoja 21.9. klo 18 järjestettävässä OP Pörssitutka -webinaarissa. Voit ilmoittautua maksuttomaan webinaariin täällä

OP Yrityspankki Oyj:n tuottama OP Pörssitutka on puolueetonta ja riippumatonta sijoitustutkimusta. OP Yrityspankki Oyj:n tuottamaa materiaalia ei tule pitää sijoitusneuvona, tarjouksena eikä kehotuksena yksittäisen sijoituksen toteuttamiseen. OP Pörssitutkassa esitettävä informaatio perustuu julkisiin lähteisiin ja tietoon, jota OP Yrityspankki Oyj pitää luotettavana. OP Yrityspankki Oyj ei vastaa materiaalin perusteella tehtyjen sijoituspäätösten taloudellisesta tuloksesta.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi