Nato-jäsenyys on lisännyt Suomessa työskentelyn vetovoimaa, kertovat suuryritykset – kolmannekselle avautunut uusia bisnesmahdollisuuksia

Suomalaiset suuryritykset näkevät Nato-jäsenyyden lisäävän yhteistyökumppaneidensa luottamusta ja kasvattavan paikallisten työmarkkinoiden vetovoimaa ulkomaisten osaajien silmissä. Suoria hyötyjä Nato-jäsenyydestä on kuitenkin toistaiseksi saanut paljon pienempi joukko Suuryritystutkimuksen vastaajista.

Suomesta tuli Naton täysivaltainen jäsen huhtikuussa 2023. Puolustusliiton jäsenyyttä täydentävä Suomen ja Yhdysvaltojen välinen puolustusyhteistyösopimus (DCA) puolestaan allekirjoitettiin joulukuussa. Suomen elinkeinoelämä näkee Nato-jäsenyyden varsin positiivisena ja toimintaympäristöä vakauttavana tekijänä, selviää OP:n suuryritystutkimuksesta.

Nato-jäsenyys näyttäytyy mahdollisuutena yli kahdeksalle kymmenestä tutkimukseen vastanneesta suuryrityksestä. Lisäksi 85 prosenttia vastanneista yrityksistä kokee, että Nato-jäsenyys on lisännyt Suomessa työskentelyn vetovoimaa. Osaajapulan kurittamat suuryritykset arvioivat, että jäsenyys voi helpottaa ulkomaisten osaajien houkuttelua.

– Suuryritykset ovat varsin yksimielisiä siitä, että Nato-Suomi on selvästi aiempaa houkuttelevampi investointikohde. Suuryritysten mielestä jäsenyys vahvistaa mielikuvaa Suomesta luotettavana liiketoimintaympäristönä ja turvallisena paikkana tehdä työtä, sanoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.

Lähes kuusi kymmenestä suuryrityksestä kokee, että Nato-jäsenyys on lisännyt keskeisten yhteistyökumppaneiden luottamusta yrityksen liiketoimintaan. Yhtä moni kertoo, että jäsenyys on avannut yritykselle ovia kansainvälisiin tutkimus- ja innovaatiohankkeisiin.

Suoria tai välittömiä hyötyjä Nato-jäsenyydestä on saanut kuitenkin toistaiseksi selvästi pienempi joukko Suuryritystutkimuksen vastaajista. Uusia markkinoita jäsenyys on avannut vajaalle neljännekselle suuryrityksistä. Vajaa kolmannes kertoo, että juuri Nato-jäsenyys on avannut yritykselle uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

– Suuryritykset suhtautuvat Nato-jäsenyyteen hyvin positiivisesti, mutta varsinaisten hyötyjen realisoituminen jää vielä nähtäväksi. Ensimmäiset vaikutukset näkyvät todennäköisesti puolustus- ja teknologiateollisuudessa, Keitaanniemi sanoo.

Tulokset perustuvat OP:n vuosittaiseen Suuryritystutkimukseen, joka mittaa suomalaisten suuryritysten näkemyksiä liiketoiminnan ja talouden kehityksestä. Raportti julkaistaan kokonaisuudessaan tiistaina 9.1.2024. Tutkimukseen vastasi 176 johtoryhmätason edustajaa yhteensä 141 suomalaisesta suuryrityksestä tai Suomessa toimivasta suuresta tytäryhtiöstä. Vastaajayritysten yhteenlaskettu liikevaihto on viimeisimpien vahvistettujen tilinpäätöstietojen perusteella yli 244 miljardia euroa. Aineisto kerättiin syksyllä 2023. OP Ryhmä toteuttaa Suuryritystutkimuksen kumppaninaan Aalto-yliopiston professorien perustama NIBS-ajatushautomo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: