Nuoret ottavat velkaa nyt arjen kuluihin – useat huolissaan omasta maksukyvystään

OP Ryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan nuoret ovat joutuneet ottamaan muita ikäryhmiä enemmän velkaa elämiseen. Joka viides uskoo oman taloudellisen tilanteensa heikentyvän.

OP Ryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan 16–25-vuotiaiden nuorten velkataakka on lisääntynyt. Tutkimuksen mukaan yli puolet nuorista on ottanut viimeisen vuoden kuluessa lisää velkaa.

Suuri osa nuorten velasta on opintolainaa – sitä on ottanut vastaajista 64 prosenttia. Opintovelallisten sekä nostetun opintovelan määrä ovat kumpikin kasvaneet runsaasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Vuonna 2022 opintovelkaa oli OP:n asiakkailla keskimäärin noin 10 000 euroa opiskelijaa kohden. Kelan tilastojen mukaan määrä oli niin ikään reilut 10 000 euroa. Vuonna 2010 opintolainan määrä oli Kelan mukaan reilut 5 000 euroa, eli noin puolet nykyisestä.

− Vaikka opintovelka on lähtökohtaisesti hyvää velkaa, ja se auttaa toteuttamaan tulevaisuuden tavoitteita, on moni nuorista huolissaan oman taloutensa kehityksestä. Tähän on vaikuttanut muun muassa korkojen nousu, kertoo OP:n pankkitoiminnan henkilöasiakkaista vastaava johtaja Aki Gynther

Kortti- ja kulutusluottoja käytetään nuorten keskuudessa entiseen tapaan

− OP:n oman asiakasdatan mukaan nuorten kortti- ja kulutusluotot ovat lisääntyneet viimeisen vuoden aikana samaan tapaan kuin asiakkaillamme yleisesti, eivätkä ole nyt poikkeuksellisen korkealla. Maksuhäiriöt ovat olleet lievässä kasvussa kuten muullakin väestöllä, Gynther jatkaa.

Velkataakan ja taloudellisten vaikeuksien myötä nuorten usko oman talouden parantumiseen vaikuttaa heikolta. 21 prosenttia eli reilu viidennes nuorista uskoo oman taloutensa heikkenevän myös tulevaisuudessa. Lisäksi 29 prosenttia vastanneista nuorista uskoo, että velkaantuminen saattaa omalla kohdalla lisääntyä lähitulevaisuudessa.

Kasvava velkaantuminen ja heikko luotto oman taloudellisen tilanteen sekä maksukyvyn kehitykseen ovat huolestuttavia merkkejä.

− Suurin osa nuorista kokee selviytyvänsä velkojen maksusta tällä hetkellä hyvin. Miltei kolmannes vastanneista on kuitenkin huolissaan siitä, tuleeko selviämään velkojen maksusta vielä tulevaisuudessakin, Gynther kertoo.

Nuorten kortti- ja kulutusluottojen limiitit ja käyttöasteet ovat OP:n asiakasdatan mukaan lapsiperheitä ja työikäisiä pienempiä. Lisäksi niiden käyttöaste on matalampi, mikä on hyvä merkki.

Työntekoa on lisätty tienestien toivossa

OP Ryhmän asiakasdata kertoo niin ikään nuorten menojen suuruudesta suhteessa tuloihin. Suurimpia menokuukausia nuorilla ovat marras- ja joulukuu. Tänä aikana tehdyt hankinnat kuluttavat vuoden aikana kerrytetyt tulot lähes nolliin.

− Isossa kuvassa säästöjä ei nuorille kerry. Kun talouden tasapainoa tarkastellaan esimerkiksi vuositasolla, kaikki tulot näyttävät menevän, Gynther toteaa.

Nuoret ovat pyrkineen lisäämään työntekoaan lievittääkseen taloudellista ahdinkoaan. 22 prosenttia vastanneista nuorista kertoo tehneensä kuluneen vuoden aikana enemmän ylitöitä ja 10 prosenttia kertoo hankkineensa toisen työn kattaakseen kustannusten nousun tuomia kuluja. Lisäksi 20 prosenttia kertoo harkinneensa toista työtä ja 17 prosenttia ylitöitä tienestien toivossa.

OP Ryhmän syyskuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 16–79-vuotiaita suomalaista (n=1670) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,0 prosenttiyksikköä.

Lähde: Kelan opintoetuustilasto 2021/22