OP: Asuntomarkkinoilla odotettavissa hiipumista – uusia asuntolainoja haettu 20 prosenttia vähemmän

OP:n asuntomarkkinakatsauksen mukaan hyvin sujunut alkuvuosi näyttää taittuneen koronakriisin alkamiseen. Uusien asuntolainahakemusten määrä on tippunut viidenneksen koronapandemian käynnistymisen jälkeen. Vaikutukset asuntojen hintoihin riippuvat siitä, kuinka nopeasti kriisi menee ohi.

Asuntomarkkinoilla on edessä arvoituksellinen kevät. Kiinteistönvälitysalan keskusliiton tuoreimpien kauppatilastojen mukaan vanhojen asuntojen kauppamäärä jopa hieman nousi maaliskuussa, kun asuntokauppoja tehtiin 3,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Huhtikuusta odotetaan paljon hiljaisempaa.

– Asuntokauppojen määrä laskee tänä keväänä selvästi. Moni asuntoa ostamassa tai myymässä oleva miettii nyt päätöksen siirtoa koronatilanteen jälkeiseen aikaan, OP:n ekonomisti Joona Widgrén arvioi.

Asuntokauppa hiipui nopeasti koronapandemian käynnistyttyä. Nopeimmin muutos on näkynyt asuntolainoissa. Kymmenet tuhannet OP:n asiakkaat ovat hakeneet asuntolainoihinsa lyhennysvapaita. Uusia asuntolainoja sen sijaan haettiin maalis-huhtikuussa noin 20 prosenttia viime vuotta vähemmän.

– Sijoituslainojen hakemukset ovat vähentyneet vielä tätäkin enemmän. Kyse on pitkälti asiakkaiden varovaisuudesta, mistä kertoo sekin, että uusin asuntolainoihin haetaan nyt myös herkästi korkokattoa ja muita talouden turvaratkaisuita. Moni haluaa varautua taloudellisesti haastaviin aikoihin, sanoo OP:n asuntorahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Kaisu Christie.

Ennen koronapandemian käynnistymistä asuntolainahakemuksia tuli vielä runsaasti. Vaikka euriborkorot ovat viime aikoina nousseet, markkinat odottavat korkojen pysyvän matalalla lähivuosina.

– Toistaiseksi euriborien nousu ei vielä näy asuntolainojen koroissa. Jos koronatilanteen jälkeen päästään suhteellisen nopeasti palaamaan normaaliin, voi asuntomarkkinoiden häiriö jäädä kohtuullisen lyhytkestoiseksi, Widgrén sanoo.

Mikäli kriisi pitkittyy ja työttömyys kasvaa, lähtevät asuntojen hinnat todennäköisesti laskuun. Koronatilanne painaa asuntojen hintoja jo keväällä, mutta hintojen lasku jää todennäköisesti väliaikaiseksi. OP:n ekonomistit kuitenkin arvioivat asuntojen hintojen painuvan tänä vuonna miinukselle.

– Aiemmissa kriiseissä asuntojen hinnat ovat joustaneet alaspäin, ja niin tapahtuu todennäköisesti nytkin. Laskun suuruusluokka riippuu siitä, kuinka pitkään rajoitustoimet kestävät ja mitkä ovat niiden kerrannaisvaikutukset, Widgrén lisää.

OP:n ekonomistien tuore asuntomarkkinakatsaus luettavissa täällä: https://www.op.fi/op-ryhma/medialle/raportit/markkinatietoa

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi