OP: Black Fridayn ostotapahtumissa maltillista kasvua edellisvuoteen verrattuna

Vuoden vilkkain ostosjuhla ei osoita hiipumisen merkkejä, kertoo OP:n maksudata. OP Ryhmän osuuspankkien asiakkaiden maksudatan tapahtumat osoittavat hienoista kasvua viime vuoden vastaavaan päivään verrattuna.

OP:n korttidatan mukaan viime perjantaina vietetyn Black Fridayn verkkomaksupainike- ja maksukorttitapahtumat kasvoivat euromääräisesti 3,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. OP Ryhmä on kahdella miljoonalla omistaja-asiakkaallaan Suomen suurin finanssiryhmä ja edustaa merkittävää määrää suomalaisista kuluttajista.

Tarkastelluissa luvuissa on mukana OP:n verkkomaksupainikkeet sekä credit- ja debit-tapahtumat. Viime vuosista tuttuun tapaan Black Friday on säilyttänyt suosionsa Black Weekiksi kasvaneen kulutusviikon keskeisimpänä ostospäivänä. Päivän kulutus lisääntyi jälleen lähes 50 prosenttia verrattuna viikon muihin ostospäiviin.

”Tämän vuoden maltillisen kasvun selittää osin nousseet kuluttajahinnat. Black Friday oli jälleen varsin aktiivinen ostospäivä ja tapahtuma onkin laajentunut pidemmälle ajanjaksolle. Yksittäisestä päivästä kokonaiseksi viikoksi kasvanut tapahtuma tasaa hankintoja useammalle päivälle. Ostospäivänä eurovolyymit kuitenkin lisääntyvät 50 prosenttia kuluvan ostosviikon muihin päiviin verrattuna”, sanoo OP:n arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura.

”Viime viikon luvut lupaavat hyvää loppuvuoden joulukaupalle. Toisaalta nousevat kuluttajahinnat näkyvät jo monen perheen taloudessa konkreettisesti”, Peura jatkaa.

Alun perin Yhdysvalloista lähtöisin olevaa vuoden suurinta ostospäivää vietettiin tänä vuonna perjantaina 25. marraskuuta. Black Fridayn taustalla on kiitospäivä, marraskuun viimeisenä torstaina vietettävä kansallinen juhlapäivä, jota seuraavana vapaapäivänä amerikkalaisilla on ollut tapana lähteä shoppailemaan. Päivää on pidetty myös joulukaupan käynnistäjänä.

Suomeen Black Friday rantautui vuonna 2014. Päivä on vakiinnuttanut paikkansa vuoden vilkkaimpana ostospäivänä myös Suomessa ja monet kaupat sekä kauppaketjut järjestävät tänä päivänä Black Friday -alennusmyyntejä pitkin viikkoa.

Black Friday -viikolla erityisesti elektroniikan ja tietoliikenteen sekä vaatteiden verkkokauppa kiihtyy tavanomaiseen viikkoon verraten. Noin puolet ostoksista tehdään kotimaisista verkkokaupoista.