OP: Koronapandemia vauhdittanut suomalaisten siirtymistä kortilla maksamiseen

Suomalaisten käyttämät maksutavat ovat muuttuneet merkittävästi koronakriisin myötä. Käteisnostot ovat lähes puolittuneet pandemian aikana ja samalla maksukorttien käyttö kotimaassa on kasvanut suhteessa käteiseen. OP:n maksukorttidatan mukaan kuluttajien keskiostos on noussut neljänneksen ja muut kuin matkustamiseen liittyvät verkkokauppaostokset kasvaneet lähes kolmanneksen.

Suomalaiset ovat välttäneet sosiaalisia kontakteja koronapandemian leviämisen hillitsemiseksi jo liki kaksi kuukautta. Muutos näkyy selvästi myös käytetyissä maksutavoissa. Käteisnostot automaateista, pankkien konttoreista ja kauppojen kassoilta ovat lähes puolittuneet alkuvuoteen verrattuna. Samanaikaisesti maksukorttien käyttö on suhteessa käteiseen kasvanut, ja niiden keskiostos on noussut 25 prosenttia. Tieto koostuu noin 2,5 miljoonan kortin tapahtumatiedoista, mikä kattaa suurimman osan OP:n korteista.

-  Kuluttajien ostaminen on muuttunut suunnitelmallisemmaksi ja kaupassa käydään harvemmin. Elintarvikkeita ja päivittäistuotteita ostetaan nyt selvästi pidemmäksi ajanjaksoksi kerrallaan, kertoo OP:n korteista ja kuluttajarahoituksesta vastaava liiketoimintapäällikkö Teemu Korte

Sosiaalisten kontaktien välttäminen heijastuu myös verkkokauppaan, jossa muut kuin matkustamiseen liittyvät korttiostot ovat kasvaneet 30 prosenttia alkuvuoteen verrattuna. Matkojen sijaan verkkokaupoista tilataan aiempaa enemmän ruokaa ja päivittäistavaroita sekä viihdettä, elektroniikkaa, vaatteita, urheilutarvikkeita, sisustustavaroita ja muuta erikoistavaraa.

Lähimaksamisen osuus on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana, ja noin 60 prosenttia kaikista korttiostoista tehdään lähimaksulla. Lähimaksu on nopea ja turvallinen tapa alle 50 euron ostosten tekemiseen.

- Pankit ja kauppaketjut toivovat, että asiakkaat suosisivat lähimaksua yhä enemmän, vaikka olemmekin Suomessa jo Euroopan kärkitasoa lähimaksun hyödyntämisessä. Verkko-ostoissa luotollisella kortilla maksaminen on turvallisin maksutapa. On hienoa, että entistä useampi kuluttaja hyödyntää lisäturvaa, Korte sanoo.

Arjen kuluttaminen palautumassa

OP:n maksukorttidatan mukaan ihmisten kuluttaminen on osittain alkanut jo palautua. Tämä on nähtävissä esimerkiksi polttoaineen, ruokakauppojen ja apteekkien osalta. Myös puutarha- ja rautakauppaostokset ovat lisääntyneet, mikä on normaali kevään merkki.

Toisaalta on edelleen toimialoja, joilla elpymisen merkkejä ei näy. Esimerkiksi taksiliikenteen osuus maksukorttitapahtumissa on vähentynyt, eikä nousua ole vielä havaittavissa. Ulkomailla maksaminen on matkustusrajoitusten takia myös pientä, lukuun ottamatta ulkomaisia verkkokauppaostoksia.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi