OP: Maaliskuussa suomalaiset sijoittajat hakivat osinkotuottoa – Nordean osuus netto-ostoista historiallisen suuri

Huhtikuussa maksettavat osingot näkyivät suomalaissijoittajien osakekaupankäynnissä maaliskuussa, sillä netto-ostetuimpien osakkeiden joukkoon nousi korkean osinkotuoton osakkeita. Erityisesti Nordean osinko kiinnosti, sillä lähes puolet netto-ostoista oli euromääräisesti Nordean osaketta.

Pankkisektorin osakkeet alamäkeen työntäneet ongelmapankit ja suuret osingot synnyttivät maaliskuussa tilanteen, jossa Nordean osakkeen ostot nousivat poikkeuksellisen suureksi. OP Ryhmän henkilöasiakkaiden maaliskuun netto-ostoista 46 prosenttia kohdistui Nordean osakkeeseen.

Nordean osake painui, kun amerikkalainen Silicon Valley Bank ajautui vaikeuksiin maaliskuussa. Lasku jatkui, kun myös sveitsiläispankki Credit Suissen tilanne heikkeni.

– Nordea on noussut kansanosakkeeksi viime vuosina. Nordean ennätyksellinen 80 sentin osinko irtosi maaliskuun loppupuolella, jolloin kurssilasku ansiosta osinkotuottoprosentiksi muodostui 8 prosenttia. Tämä houkutteli monia piensijoittajia, sillä OP:n asiakkaista lähes 14 000 osti Nordeaa maaliskuussa. Nordean kiinnostavuus osinko-osakkeena näkyi jo viime vuonna, mutta nyt netto-ostojen keskittyminen yhteen osakkeeseen oli historiallisen suuri, sanoo OP varallisuudenhoitoasiakkaiden johtaja Kai Kalajainen.

Myös muut osinkoyhtiöt kiinnostivat

Netto-ostetuimpien osakkeiden joukkoon nousi myös monia muita reilua osinkotuottoa tarjoavia osakkeita. OP:n asiakasdatan mukaan osinkoja maksetaan eniten huhtikuussa, mutta kasvavissa määrin yhtiöt jakavat osinkonsa useampaan osaan.

– Maaliskuussa 2023 henkilöasiakkaiden netto-ostetuimmat osakkeet olivat Nordea, Fortum, Nokian Renkaat, Sampo ja UPM. Näistä Sampo, UPM ja Fortum löytyvät myös neljänneksi suurimmista osingonmaksajista. Osinkotuotot ovat pitkäjänteiselle sijoittajalle hyvä valinta, mutta yhden vuoden osinkotuoton sijaan on hyvä katsoa myös yhtiön kykyä jatkaa osingonmaksua ja ylipäätään liiketoiminnan näkymiä.

Maaliskuussa pankkikriisin aiheuttamasta hermoilusta huolimatta OP:n henkilöasiakkaat ovat pysyneet ostolaidalla, sillä euromääräisesti ostoja oli 64 prosenttia kaupoista.

OP:n henkilöasiakkaiden netto-ostetuimmat osakkeet maaliskuussa

Nordea Bank

Sampo