OP: Maaseudun nuoret itsenäistyvät kaupunkilaisia aiemmin

Nuorten talouskäyttäytymisessä on selkeitä eroja kaupunkien ja taajamien sekä haja-asutusalueiden ja maaseudun välillä, osoittaa OP:n maksudata.

OP:n maksamisen datasta näkyy, että haja-asutusalueilla ja maaseudulla asuvat nuoret itsenäistyvät aiemmin verrattuna kaupungissa asuviin nuoriin. Haja-asutusalueilla ja maaseudulla asuvilla nuorilla kertyy kesätyöpalkkatuloja verrattain aikaisemmassa vaiheessa. He myös saavat opinto- ja asumistukea aikaisemmin kuin kaupungissa asuvat nuoret.

- Haja-asutusalueilla ja maaseudulla voi olla rajoitetut mahdollisuudet jatkaa opintoja toisella asteella. Lukioon ja ammatillista peruskoulutusta varten joudutaan muuttamaan toiselle paikkakunnalle aikaisemmassa vaiheessa kuin kaupungeissa ja taajamissa asuvat nuoret, sanoo OP Ryhmän maksamisen palveluista vastaava johtaja Katariina Säntti.

Maaseudulla ja haja-asutusalueilla asuvilla nuorilla alkaa näkyä opinto- ja asumistuen piiriin siirtyminen 15 ikävuodesta lähtien. Vastaava kehitys kaupungeissa ja taajamissa asuvilla nuorilla alkaa 18 ikävuodesta lähtien.

Maaseudun ja haja-asutusalueiden nuoret ottavat myös maksamisen palveluita aikaisemmin käyttöön. Tämä näkyy maksamisessa siten, että nämä nuoret maksavat laskuja kaupungeissa asuvia nuoria aikaisemmin.

Kortin käyttöä kaupungeissa, käteinen yleisempää maaseudulla

Lapsilla maksukortin käytön harjoittelu on kaupungeissa ja taajamissa yleisempää kuin haja-asutusalueilla. Koko Suomen tasolla kortin käytön harjoittelu alkaa keskimäärin 9-vuotiaana ja jo 15-vuotiaista ylöspäin kortin käyttö alkaa olla jo yleistä.

- Näemme, että käteisen talletus yleistyy nuorilla 15-vuotiaasta lähtien. Tämä ilmiö saattaa selittyä sillä, että tuohon ikään liittyy monenlaisia tapahtumia kuten rippikoulu tai peruskoulusta valmistuminen, Säntti sanoo.

Nuorilla on käteistalletuksia tavallista enemmän koulujen päättäjäisten aikaan kesäkuun alussa sekä joulun aikaan. Pieniä summia tallettavat myös alle kouluikäisten lasten vanhemmat. Tämä selittyy usein säästölippaisiin tehdyillä säästöillä.

Nuorista 16-vuotiaista vain puolet nostaa käteistä. Nuoret ovat hyvin aktiivisia käyttämään korttia ja myös kännykällä tehtäviä Siirto-maksuja. Nuorten käteisen käyttö on maaseudulla hieman yleisempää kuin kaupungeissa. Nuorten keskuudessa korttimaksaminen on todella yleistä, yli 16-vuotiaat käyttävät korttia lähes päivittäin.

Taloustaitojen edistäminen ja oman talouden hallinnan tukeminen ovat keskeinen osa OP Ryhmän vastuullisuustyötä. Oman talouden hallinnan taidot ovat tärkeitä kansalaistaitoja ja nuoruudessa opitut taidot luovat tärkeää pohjaa pitkälle aikuisuuteen. OP Ryhmän taloustaitotyön kivijalka on osuuspankkien koulu- ja oppilaitoskäynnit ympäri Suomen. Vuonna 2023 OP Ryhmä tavoitti taloustaitotyössä osuuspankkien ja kumppaneiden kanssa yhteistyössä noin 90 000 lasta ja nuorta.