OP: Neste kipusi kuukauden ostetuimmaksi osakkeeksi puolen vuoden tauon jälkeen – Nuoret sijoittavat nyt aktiivisesti

OP:n asiakasdatan mukaan keskimääräinen osakekaupan koko on pienentynyt vuodentakaisesta, mutta sijoittajat ovat edelleen ostolaidalla. Varsinkin nuoret naiset ovat tehneet aktiivisesti osakekauppaa. Toukokuussa OP:n asiakkaat tankkasivat eniten Nesteen, Sammon ja Fortumin osakkeita.

Toukokuussa OP:n henkilöasiakkaat kävivät hieman vähemmän osakekauppaa kuin viime vuoden toukokuussa. Sijoittajat olivat kuitenkin kuukauden aikana ostolaidalla, kun eurovolyymeittain tarkasteltuna osakekaupankäynnistä 52 prosenttia oli ostoja ja 48 prosenttia myyntejä. Kun tarkastellaan osakekauppoja kappalemäärittäin, ostojen osuus kaupankäynnistä oli peräti 72 prosenttia.

– Vaikka osakekaupankäynnin euromääräinen volyymi jäi viime vuoden toukokuusta, kauppamäärä oli lähellä viime vuoden tasoa. Tämä tarkoittaa, että keskimääräinen kaupan koko on pienentynyt vuodentakaisesta. Tähän vaikuttanee se, että sijoittajat ovat nyt varovaisempia tekemään isompia kertasijoituksia talouden epävarmuuksien vuoksi, sanoo OP:n varallisuudenhoitoasiakkaiden johtaja Kai Kalajainen.

Tänä vuonna ostolaidalla ovat olleet erityisesti nuoret naiset. OP:n 18–24-vuotiaiden naisasiakkaiden vuoden alusta tekemistä osakekaupoista 79 prosenttia on ollut ostoja, kun ostoja on kaikkien asiakkaiden osalta ollut 73 prosenttia.

– Myös toukokuussa nuoret sijoittivat aktiivisesti. Eri ikäryhmistä 18–34-vuotiaat olivat OP:n asiakkaista ainoa ryhmä, jotka ostivat toukokuussa enemmän osakkeita kuin huhtikuussa, sanoo Kalajainen.

Konecranesia myytiin eniten ja Neste nousi ostetuimmaksi – ”Nesteen pidemmän aikavälin näkymät ovat edelleen vahvat”

Toukokuun osakemyynnit olivat keskittyneitä, sillä yli 6 prosenttia kaikista henkilöasiakkaiden toukokuun osakemyynneistä koski Konecranesin osaketta.

– Konecranesin osake nousi huhti-toukokuussa voimakkaasti erinomaisen ensimmäisen kvartaalin tuloksen sekä positiivissävytteisen pääomamarkkinapäivän myötä. Yhtiön liiketoiminnalla meni ensimmäisellä kvartaalilla odotuksia paremmin, ja tulos oli ennätystasolla. Monet sijoittajat hyödynsivät voimakasta kurssinousua ja kotiuttivat voittojaan, kertoo Konecranesia seuraava OP:n osakeanalyytikko Jussi Mikkonen.

Eniten OP:n asiakkaat ostivat toukokuussa Nesteen, Sammon ja Fortumin osakkeita. Neste kipusi kuukauden ostetuimmaksi osakkeeksi ensimmäistä kertaa tänä vuonna.

– Nesteen osakekurssi laski toukokuun aikana lähes 8 eurolla ja kurssi on nyt alhaisimmalla tasollaan sitten maaliskuun 2022. Merkittävin syy osakekurssin laskulle on näkemyksemme mukaan Ruotsin vähemmistöhallituksen päätös alentaa polttonesteiden jakeluvelvoitetta. Ruotsi on erittäin merkittävä markkina Nesteen uusiutuville tuotteille. Nesteen pidemmän aikavälin näkymät ovat edelleen vahvat, ja arvioimme uusiutuvan lentopolttoaineen myyntiosuuden kasvavan huomattavasti lähivuosien aikana, sanoo OP:n seniorianalyytikko Henri Parkkinen.

Ensimmäistä kertaa tänä vuonna kuukauden kymmenen ostetuimman osakkeen listalle ylsi myös sähköautojen latausasemia valmistava Kempower, jonka kurssi on noussut tänä vuonna monia kymmeniä prosentteja.

OP:n henkilöasiakkaiden netto-ostetuimmat osakkeet toukokuussa:

1. Neste
  2. Sampo A