OP: Osakkeita peritään nyt 10 kertaa enemmän kuin 20 vuotta sitten – Nämä kansanosakkeet siirtyvät useimmin sukupolvelta toiselle

OP:n asiakasdatan mukaan osakeperintöjen määrä on kasvanut huomattavasti 20 vuodessa. Useimmiten suomalaiset perivät Nordeaa, Elisaa ja Nokiaa. Osakeperintöjen määrä tulee kasvamaan entisestään, joten perimisestä on hyvä tietää muutama perusasia, sanoo OP:n asiantuntija.

Vuosien 2003–2023 aikana OP:n asiakkaiden perinnöksi saamien osakkeiden määrä on 10-kertaistunut. Eniten OP:n asiakkaat ovat viimeisen 20 vuoden aikana perineet Nordean, Elisan ja Nokian osakkeita.

– Perittävien osakkeiden määrä on kasvanut voimakkaasti, sillä suuret ikäluokat ovat vanhentuneet. Myös osakkeita omaavien suomalaisten määrä on vuosien saatossa kasvanut merkittävästi, sanoo OP:n varallisuudenhoidon henkilöasiakkaista vastaava Kai Kalajainen.

Eniten perittävien osakkeiden lista on säilynyt vuosien saatossa samankaltaisena. Tosin vielä vuonna 2012 perityin osake oli Elisa, mutta nykyään peritään eniten Nordeaa.

– Monella oli esimerkiksi HPY:n eli Helsingin puhelinyhdistyksen osakkeita, jotka vuonna 1999 muuttuivat Elisan pörssiosakkeiksi. Näitä jäi usealle perintönä, sanoo Kalajainen.

Kalajainen uskoo, että osakkeita peritään seuraavina vuosina yhä enemmän.

– Perittävien osakkeiden määrä kasvaa entisestään, sillä osakkeita omistaa nykyisin yhä useampi, ja eniten osakkeita omistava ikäluokat ovat jo iäkkäämpiä. Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan perinnönjakojen lukumäärän huippu olisi vuonna 2043, sanoo Kalajainen.

Kiinnitä huomioita näihin, jos perit osakkeita

OP Ryhmän Wealth Planner -juristi Jukka Kytölän mukaan osakkeiden perintötilanteissa kysytään usein samankaltaisia kysymyksiä. Moni pohtii esimerkiksi sitä, mikä on perittävästä osakkeesta käytettävä hankintahinta.

– Perukirjaan eli perunkirjoituksessa laadittavaan asiakirjaan merkitään kuolinpäivän pörssikurssi. Tämä perukirjan arvo on myös hankintahinta, kun perilliset aikanaan myyvät osakkeita. Esimerkiksi osakkeiden luovutusvoittovero maksetaan tämän osakkeiden hankintahinnan ja luovutushinnan erotuksen mukaisesta voitosta, sanoo Kytölä.

On hyvä myös muistaa, että perittävien osakkeiden säilyttäminen vaatii arvo-osuustilin, jossa pidetään osakkeiden kaltaisia sähköisiä arvopapereita.

– Arvo-osuustilin voi avata pankissa. Lisäksi on hyvä tietää, että osakkeiden siirtäminen perillisille vaatii lainvoimaisen perinnönjakosopimuksen, jossa osakkaat sopivat miten osakkeet jaetaan. Eli ei voi esimerkiksi vain valtuuttaa yhtä osakasta siirtelemään osakkeita ilman varsinaista jakosopimusta, muistuttaa Kytölä.

Näitä osakkeita OP:n asiakkaat ovat perineet eniten vuosina 2003–2023:

1. Nordea
  2. Elisa