OP: Sähkönhinnan laskun myötä alentunut Fortum oli syyskuun ylivoimaisesti netto-ostetuin osake – ”Osakekurssi on viimeksi ollut yhtä alhaisella tasolla noin vuosi sitten”

OP:n osakekaupankäynnin datan mukaan Fortum oli syyskuun ylivoimaisesti ostetuin osake. Fortumia ostettiin kaksi ja puoli kertaa enemmän kuin toiseksi ostetuinta Nestettä. Nordea oli puolestaan kuukauden myydyin osake. Data myös paljastaa, että osakesäästötilin suosio suhteessa arvo-osuustiliin on kasvussa.

OP:n osakesijoittaja-asiakkaiden syksy alkoi yhtä aktiivisesti kuin viime vuonna. Syyskuussa OP:n osakekauppoja tehneiden henkilöasiakkaiden määrä oli viime vuoden syyskuun tasolla, vaikka asiakkaat ostivat osakkeita euromääräisesti vähemmän viime vuoteen verrattuna.

Varsinkin yksi osake kiinnosti syyskuussa yli muiden. Euromääräisesti mitattuna Fortumia ostettiin nettona yli kaksi ja puolikertainen määrä kuukauden seuraavaksi netto-ostetuimpaan osakkeeseen Nesteeseen verrattuna. Netto-osto tarkoittaa, että osakkeesta on vähennetty siitä kuukauden aikana tehdyt myynnit.

– Fortumin osakekurssi laski erityisesti syyskuun jälkimmäisellä puoliskolla voimakkaasti ja kuukauden lopussa osakekurssi painui alle 11 euron. Osakekurssi on viimeksi ollut yhtä alhaisella tasolla noin vuosi sitten. Kurssilaskun merkittävin syy on näkemyksemme mukaan ollut sähkön hintojen lasku Pohjoismaissa, sanoo OP:n seniorianalyytikko Henri Parkkinen.

OP:n osakeanalyytikoiden mukaan Fortum on pidemmällä aikavälillä hyvissä asemissa, kun otetaan huomioon esimerkiksi käynnissä oleva energiamurros ja energiasektoria velvoittavat ympäristötavoitteet.

– Yhtiön pohjoismainen tuotanto on päästötöntä ja yhtiöllä on taloudelliset resurssit investoida kestävään energiatuotantoon. Vahva taloudellinen asema mahdollistaa myös omistajaystävällisen osingonmaksun, sanoo Parkkinen.

Syyskuun myydyin osake oli puolestaan Nordea, toiseksi myydyin UPM-Kymmene ja kolmanneksi myydyin Wärtsilä. Rahastojen puolella korkorahastot jatkavat yhä ostetuimpien kärjessä. Syyskuussa OP:n henkilöasiakkaiden kolme netto-ostetuinta rahastoa olivat OP-Euro, OP-Yrityslaina ja OP-Korkotuotto.

Osakesäästötilille ostetaan aiempaan enemmän osakkeita

Syyskuussa osakeostoista 25 prosenttia tehtiin osakesäästötileille ja 75 prosenttia arvo-osuustileille. Osakesäästötileille ostetaan nyt aiempaa enemmän osakkeita, sillä viime vuoden syyskuussa osakesäästötilille ostettiin 19 prosenttia kaikista kuun osakeostoista.

– Osakesäästötili on hyvä vaihtoehto pitkäaikaiseen säästämiseen. Lanseerasimme kesällä osakesäästötilin alaikäisille, ja moni asiakkaistamme onkin alkanut sijoittamaan sen kautta lapsilleen. Tämä trendi tulee todennäköisesti vahvistumaan entisestään, sanoo OP:n varallisuudenhoitoasiakkaiden johtaja Kai Kalajainen.

Koko vuoden 2023 aikana kaikesta osakeostoista 26 prosenttia on tehty osakesäästötileille ja 74 prosenttia arvo-osuustileille. Eniten osakeostoja osakesäästötileille tekevät 35–44-vuotiaat asiakkaat.

OP:n henkilöasiakkaiden syyskuun 2023 netto-ostetuimmat osakkeet:

1. Fortum

2. Neste