OP: Sijoittaminen ulkomaisilla osakkeilla moninkertaistui muutamassa vuodessa – Etenkin nuoremmat sijoittajat käyvät kauppaa USA:n suuryhtiöillä

Kansainvälinen osakesijoittaminen on kasvattanut suosiotaan ja yhä useampi sijoittaja hajauttaa salkkunsa maailmanlaajuisesti. Erityisesti aiempaa nuoremmat sijoittajat valikoivat salkkuihinsa kansainvälisiä yhtiöitä, kuten Microsoftia, Teslaa ja Meta Platformsia.

OP:n asiakasdatan mukaan suomalaissijoittajia kiinnostaa tällä hetkellä etenkin USA:n pörssi, jonka suosion kasvu on ollut hurjaa. Dollarimääräisesti tarkasteltuna OP:n henkilöasiakkaiden tekemä osakekauppa on viisinkertaistunut alkuvuodesta 2019 alkuvuoteen 2022.

– Yhdysvaltalaiset yhtiöt dominoivat maailmalla, sillä niiden osuus on noin 60 prosenttia koko maailman osakemarkkinoista. Yhdysvaltojen pörssin vetovoimasta kertoo se, että muissa maissa listatut yhtiöt usein rinnakkaislistautuvat USA:n. Myös moni listaamaton yhtiö haluaa listautua juuri Yhdysvaltain pörssiin, kertoo OP:n kansainvälisistä osakkeista ja ETF-tuotteista vastaava myyntipäällikkö Joona Heinola.

Kappalemääräisen kaupankäynnin kasvu kansainvälisillä osakkeilla on ollut vauhdikasta. Vuosien 2017–2021 välillä kasvuvauhti kansainvälisten osakkeiden kaupassa oli lähes kaksinkertainen verrattuna kotimaisten osakkeiden kauppaan.

”Nuoret ovat kokeilunhaluisempia sijoittajia”

Varsinkin nuoremmat sijoittajat hajauttavat sijoituksiaan ulkomaille. OP:n asiakkaista kansainvälisillä osakkeilla kauppaa käyvät henkilöt ovat keskimäärin 6–7 vuotta nuorempia kuin vain kotimaisilla kauppaa käyvät asiakkaat.

– Nuoret ovat vanhempia kokeilunhaluisempia sijoittajia, mutta sijoitettavat summat ovat maltillisempia kuin vanhemmilla. Viime vuonna 25–35-vuotias kotipörssin ulkopuolelle sijoittava nuori sijoitti keskimäärin kansainvälisiin osakkeisiin noin 1500 eurolla vuodessa, sanoo Heinola.

Alkuvuoden markkinamyllerryksessä OP:n asiakkaat ovat lisänneet kansainvälisiä sijoituksiaan muun muassa tunnettuihin yhdysvaltalaisiin teknologia-alan suuryhtiöihin. Nettomääräisesti ostetuin osake alkuvuodesta 2022 on ollut Microsoft. Kymmenen ostetuimmat osakkeen joukossa ovat myös Tesla, Meta Platforms (Facebook) ja Visa.

Kasvavalle kansainvälisten sijoittajien joukolle on nyt saatavilla OP:n tarjoamat yhtiöanalyysit sadasta kansainvälisestä yhtiöstä, joista puolet sijaitsevat Yhdysvalloissa ja puolet Euroopassa sekä muualla maailmassa. Yhtiöiden joukossa on Teslan, Microsoftin, McDonald’sin, BMW:n ja Adidaksen kaltaisia tunnettuja yrityksiä.

– Palvelu on ainutlaatuinen, eikä vastaavaa ole tarjolla Suomessa. Suomenkieliset kansainvälisten yhtiöiden analyysit madaltavat kynnystä lukea kansainvälisten yhtiöiden analyyseja itse, minkä jälkeen harkitun sijoituspäätöksen tekeminen on helpompaa, kertoo Heinola.

Henkilöasiakkaiden netto-ostetuimmat yhdysvaltalaiset osakkeet tammi-elokuussa 2022:

1. Microsoft

2. Tesla

3. W. P. Carey

4. Johnson & Johnson

5. O'Reilly Automotive

6. Visa

7. Berkshire Hathaway

8. ZIM Integrated Shipping Services

9. Meta Platforms (Facebook)

10. Nvidia

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: