OP: Suomalaiset ovat tänä vuonna ostaneet osakerahastoja lähes ennätysmäärän – ”Edellisen kerran vastaavia lukuja oli 2021”

OP:n rahastodatan mukaan sijoittajat uskovat nyt osakemarkkinaan – erityisesti Suomen ulkopuolisiin osakemarkkinoihin. Osakerahastoja ostettiin yhtä paljon viimeksi kolme vuotta sitten, jolloin sijoitusrahastojen pääoma kasvoi Suomessa ennätyksellisesti. OP:n sijoitusnäkemyksessä suositaan nyt osakkeiden osalta yhdysvaltalaisia pienyhtiöitä.

OP:n henkilöasiakkaat sijoittivat OP:n osakerahastoihin tämän vuoden tammi-elokuussa bruttona peräti 68 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Alkuvuonna OP:n osakerahastojen kaupankäynnistä 69 prosenttia oli ostoja eli asiakkaat ovat nyt voimakkaasti ostolaidalla.

– Sijoittajat uskovat nyt selkeästi nimenomaan osakemarkkinaan, sillä kun mukaan otetaan kaikki OP:n rahastot, ostojen osuus oli alkuvuonna 59 prosenttia. Eritoten Suomen ulkopuoliset osakemarkkinat ovat ostetuimpien rahastojen perusteella asiakkaidemme suosiossa. Iloitsen, että suomalaissijoittajat hajauttavat sijoituksiaan maailmanlaajuisesti, sillä Suomen sijoitusmarkkinan koko on vain alle prosentin koko maailman osakemarkkinasta, sanoo OP:n varallisuudenhoitoasiakkaiden johtaja Kai Kalajainen.

Edellisen kerran OP:n henkilöasiakkaat ostivat osakerahastoja bruttona samansuuntaisesti vuonna 2021, jolloin sijoitusrahastojen pääoma kasvoi Suomen Pankin tilastojen mukaan ennätyksellisesti. OP:n osakerahastoja ostettiin bruttona tammi-elokuussa 2021 vain hieman enemmän kuin tämän vuoden vastaavana aikana ja nettona noin 11 prosenttia enemmän.

Lisäksi erityisesti kuukausisäästäminen rahastoihin kiinnostaa nyt suomalaisia. Uusia kuukausisäästämisen sopimuksia on tehty OP:lle tammi-elokuussa 36 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Kasvu on erityisen kovaa nuorissa ja nuorissa aikuisissa.

OP:n sijoitusnäkemyksessä suositaan Yhdysvaltain osakkeita

Osakemarkkinat ovat heiluneet reippaasti viime kuukausina alkuvuoden vahvan nousun jälkeen. OP:n päästrategi Lippo Suominen näkee mahdollisuuksia nykyisessä markkinassa.

– Osakkeet saavat nyt tukea taloudesta ja keskuspankkien koronlaskuista. Siten osakkeet tarjoavat tuottomahdollisuuksia, vaikka korkeat odotukset voivat tuottaa ajoittain pettymyksiä, sanoo Suominen.

Näitä mahdollisuuksia myös suomalaissijoittajat ovat OP:n rahastodatan mukaan poimineet. Alkuvuoden kymmenen netto-ostetuimman osakerahaston joukkoon ylsi esimerkiksi OP-Amerikka Pienyhtiöt -sijoitusrahasto, joka sijoittaa pääosin Yhdysvaltojen osakemarkkinoille pienten ja keskisuurten yhtiöiden osakkeisiin. Myös OP:n sijoitusnäkemyksessä suositaan osakkeissa Pohjois-Amerikkaa ja nimenomaan pienempiä yhtiöitä.

– Yhdysvallat on ylipainossa osakeallokaatiossamme. Maa nauttii edelleen verrattain vahvasta taloudesta. Megayhtiöissä tämä on hinnoiteltu selkeämmin, mutta laaja osamarkkina on selvästi edullisempi arvostukseltaan. Olemme kohdentaneet Yhdysvaltojen osakepainoa suuryhtiöiden ulkopuolelle, kertoo Suominen.

OP:n henkilöasiakkaiden netto-ostetuimmat osakerahastot tammi-elokuussa 2024:

1. OP-Maailma Indeksi
  2. OP-Amerikka Indeksi
  3. OP-Pohjoismaat Indeksi
  4. OP-Eurooppa Indeksi
  5. OP-Aasia indeksi
  6. OP-Puhdas Vesi
  7. OP-Vähähiilinen Maailma
  8. OP-Suomi Indeksi
  9. OP-Amerikka Pienyhtiöt
  10. OP-Kestävä Hyvinvointi

Lisätietoa OP Varainhoidon sijoitusnäkemyksestä

OP Varainhoidon sijoitusnäkemys kertoo, minkä markkinoiden tuottonäkymiä OP Varainhoidon asiantuntijat pitävät parhaimpina, ja miten OP:n salkunhoitajat painottavat eri markkinoita rahastoissa ja salkuissa.

OP Varainhoito Oy (jäljempänä ”OP Varainhoito”) on OP Ryhmään kuuluva sijoituspalveluyritys, jonka toimintaa valvoo Finanssivalvonta. OP Varainhoito tarjoaa omaisuudenhoitopalveluita instituutioille ja muille yhteisöille sekä varakkaille yksityishenkilöille. OP Varainhoito voi toimia myös OP-Rahastojen salkunhoitajana. Tämä OP Varainhoidon materiaali on yleistä markkinainformaatiota, joka ei täytä riippumattoman sijoitustutkimuksen edellytyksiä. OP Ryhmässä riippumatonta sijoitustutkimusta tuottaa OP Yrityspankki Oyj. Esityksen perustuu julkisiin lähteisiin ja informaatioon, joita OP Varainhoito pitää luotettavana. Tämä ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta, että esitetyt tiedot eivät kaikilta osin olisi täydellisiä ja virheettömiä. OP Varainhoito tai sen palveluksessa oleva henkilökunta eivät vastaa esityksestä ja näiltä sivuilta saatavan muun informaation perusteella tehtyjen sijoituspäätösten taloudellisesta tuloksesta tai muista vahingoista, joita esityksestä saadun informaation käytöstä mahdollisesti aiheutuu. Tätä esitystä ei tule pitää sijoitusneuvona, tarjouksena ostaa tai merkitä mitään arvopapereita, eikä kehotuksena yksittäisen sijoituksen toteuttamiseen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi