OP: Suomalaisten suuryritysten työllistävä vaikutus laskussa – ennätyskovana käyvä osaajakilpailu voi muodostua esteeksi kasvulle

Suuryritysten työllistävä vaikutus on hiipunut jo kolmatta vuotta peräkkäin. Samalla peräti 98 prosenttia OP:n suuryritystutkimukseen vastanneista suuryrityksistä kokee toimialallaan kovaa kilpailua osaajista. Tekijäpula voi muodostua esteeksi yritysten kasvusuunnitelmille.

OP:n suuryritystutkimukseen vastanneista yritysjohtajista peräti 98 prosenttia kertoo taistelun hyvistä tekijöistä ja erikoisosaajista käyvän kovana. Osaajakilpailun on koettu kiristyneen viime vuodesta: osaajakilpailua kokevien osuus on noussut vuodessa 12 prosenttiyksikköä ja kahden vuoden takaisesta peräti 20 prosenttiyksikköä.

Useampi kuin joka toinen suuryritys näkee taistelun hyvistä tekijöistä uhkana yrityksen toiminnalle. Mahdollisuutena sen näkee vajaa kolmannes vastaajista. Suuryritykset arvioivat osaajapulan toiseksi suurimmaksi haavoittuvuudeksi yritykselleen heti inflaation kiihtymisen jälkeen, jopa yli toimitusketjuongelmien sekä raaka-aineiden ja energian saatavuushaasteiden.

– Yritysten kohtaamassa osaajapulassa on Suomessakin isoja toimialakohtaisia eroja. Tällä hetkellä monet palvelualat ovat pulassa, kun tekijöitä ei löydy. Lisäksi esimerkiksi tietoliikennealalla puute erikoisosaajista kiihtyy. Osassa pk-yrityksistä investointeja on jouduttu lykkäämään osaajapulan vuoksi. Tekijöiden puute voi siten olla esteenä yritysten kasvusuunnitelmille, kertoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.

Suuryritysten arviot investoinneista henkilöstökehittämiseen lähes puolittuivat viime vuodesta. Tämä on tyypillistä suhdanteen kääntyessä laskuun. Suuryritystutkimuksen mukaan tekijäpulaa aletaan ratkaista aiempiin vuosiin verrattuna vahvemmin rekrytoimalla osaamista ulkopuolelta oman henkilöstön kehittämisen sijaan.

– Osaajakilpailun kiihtyessä osaavien työntekijöiden houkuttelu, osaajien tarpeisiin ja toiveisiin vastaaminen ja esimerkiksi työperäisen maahanmuuton mahdollistaminen nousevat keskiöön. Yrityksissä joudutaan miettimään jatkossa aiempaa vahvemmin työntekijäpitoon ja -sitouttamiseen liittyviä keinoja, Keitaanniemi sanoo.

Suuryritykset työllistävät aiempaa vähemmän

Suuryritysten työllistävä vaikutus on hiipunut jo kolmatta vuotta peräkkäin. Tilastojen mukaan suuryritysten kumulatiivinen henkilöstömäärä laski melkein kaksi prosenttia edellisvuodesta.

Lisäksi henkilöstömäärän ennakoitu kasvu on tippunut edellisvuoden arvioista. Vastanneet suuryritykset ennakoivat henkilöstömääränsä kasvavan vain 1,5 prosentilla vuonna 2023, kun vuodelle 2022 ennakoitiin vielä neljän prosentin kasvua.

– Huomioiden yritysten optimismi aiempien vuosien arvioissa, voi henkilöstömäärän kehitys jäädä tulevana vuonna jopa miinukselle, Keitaanniemi sanoo.

Tulokset perustuvat OP:n vuosittaiseen Suuryritystutkimukseen, joka mittaa suomalaisten suuryritysten näkemyksiä liiketoiminnan ja talouden kehityksestä. Tutkimukseen vastasi 199 henkilöä yhteensä 139 suomalaisesta tai Suomessa toimivasta suuryrityksestä, ja vastaajia ovat etenkin toimitusjohtajat, talous- ja rahoitusjohtajat sekä liiketoimintajohtajat. Vastaajayritysten yhteenlaskettu liikevaihto on viimeisimpien vahvistettujen tilinpäätöstietojen perusteella yli 204 miljardia euroa. Aineisto kerättiin syksyllä 2022, ja tutkimus julkaistaan kokonaisuudessaan 11.1.2023. OP Ryhmä toteuttaa Suuryritystutkimuksen kumppaninaan Aalto-yliopiston professorien perustama NIBS-ajatushautomo. Suuryritystutkimusta on toteutettu vuodesta 2012 saakka. Aineisto on kansainvälisenä pitkittäistarkasteluna ainutlaatuinen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: