OP Helsingin liiketoiminta kasvoi vahvasti ja omistaja-asiakkaille kertyi OP-bonuksia 16,2 miljoonaa euroa

Helsingin Seudun Osuuspankki eli OP Helsinki vahvisti edelleen asemaansa pääkaupunkiseudulla tammi-kesäkuussa. Erityisesti asuntorahoituksen kysyntä oli vilkasta ja asuntoluottoja nostettiin pääkaupunkiseudulla 8,0% enemmän kuin vastaavalla jaksolla viime vuonna. Liiketoiminnan tuotot kasvoivat 7,8% ja omistaja-asiakkaiden OP-bonukset 6,3%.

Asiakkaat luottavat OP Helsinkiin asuntorahoittajana

Asuntorahoituksen kysyntä pääkaupunkiseudulla kasvoi voimakkaasti tammi-kesäkuun aikana ja asuntoluottoja nostettiin 803 miljoonaa euroa, jossa kasvua 8,0%.

Asuntoluoton ottaminen on tavanomainen väylä pankin asiakkaaksi. Nuoret aikuiset ovat edelleen kiinnostuneita omistusasunnon hankkimisesta ja OP Helsinki on yhä useamman valinta kodinhankinnan rahoittajaksi.

- On hienoa, että panostuksemme asuntorahoituksen palveluihin näkyvät asuntolainojen voimakkaana kasvuna. Olemme ehdottomasti asiakkaitamme varten ja asumisen rahoittaminen on keskeinen osa strategiaamme. Kehitämme jatkuvasti digitaalisia palveluitamme ja asioinnin sujuvuutta verkossa ja konttoreissamme sekä aiomme olla myös jatkossa vahvasti mukana pääkaupunkiseutulaisten arjessa mahdollistamassa asiakkaidemme kodin hankintaa, sanoo OP Helsingin toimitusjohtaja Jarmo Viitanen.

OP Helsinki on panostanut vahvasti digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja asuntolainatarjouksen hakeminen on nykyisin helppoa. Asiakas saa heti automaattisen asuntolainatarjouksen täytettyään sähköisen lomakkeen op.fi-sivustolla ja henkilökohtaisen yhteydenoton muutaman päivän kuluessa.

Asiakas hyötyy OP-bonuksista monella tavalla

OP Helsingin asiakkaille kertyi tammi-kesäkuun aikana OP-bonuksia yhteensä 16,2 miljoonaa euroa, mikä on 6,3 % enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavalla vertailujaksolla. OP-bonuksia kertyy pääkaupunkiseudun omistaja-asiakkaan pankki- ja vakuutusasioinnista ja niitä on mahdollista käyttää asiointipalkkioiden, esimerkiksi OP Kodin palvelujen, lakipalvelujen, vakuutusmaksujen ja muiden palvelumaksujen maksamiseen.

- OP-bonuksista on merkittävää hyötyä asiakkaillemme, esimerkiksi 400 0O0 euron asuntolainan omaavalle kotitaloudelle kertyy vuodessa noin 1000 euron arvosta bonuksia, Viitanen toteaa.

OP Helsinki on vahvasti mukana pääkaupunkiseudun pk-yritysten kasvun tukemisessa

Uusien asiakkaiden määrän kasvu on jatkunut erinomaisena ja OP Helsinki on saanut lähes tuhat uutta pk-yritysasiakasta tammi-kesäkuun aikana ja pk-yritysasiakkaiden luottokanta kasvoi 7%. OP Helsinki panostaa jatkossakin pk-yritysasiakkaiden palveluun.

Avainluvut 1-6, 2019

• Liikevoitto 20,7 milj. euroa (24,8)

• Rahoitustoiminta 9,8 mrd. euroa (+4,8 %)

• Omistaja-asiakkaita 205 491 (+ 3,1 %)

• Kulut/tuotot, % 71,9 (66,3)

• Kertyneet OP-bonukset 16,2 milj. euroa (6,3 %)

• Liiketoiminnan tuottojen kasvu 5,8 milj. euroa (+7,8%)

• Ydinvakavaraisuus, % 25,7 (30,6) *

• NPS 59 (mittaustavan muutos vuodesta 2018)

*) Vakavaraisuuden muutos johtuu EKP:n päätöksestä nostaa asuntoluottojen pääomavaatimuksia (EKP:n päätös vähittäisvastuista osana TRIM-arviointihanketta (Targeted Review of Internal Models)).

Yhteydenotot

OP Helsingin viestintä
Niina Johansson, viestintä- ja markkinointipäällikkö
niina.johansson@op.fi

OP Helsinki on OP Ryhmän suurin vähittäispankki, jolla on 13 henkilöasiakaskonttoria ja 6 yritysasiakaskonttoria Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. OP Helsingillä on lähes 400 000 asiakasta, joista yritysasiakkaita lähes 30 000. OP Helsinki palvelee asiakkaitaan yli 600 pankki- ja vakuutusalan ammattilaisen voimin.