OP Kodin asiantuntijat: Asuntokauppojen määrä on laskenut huhtikuussa kymmeniä prosentteja, mutta paluu normaaliin voi olla nopea

OP Kodin myynti- ja toimitusjohtajat kertovat asuntokauppojen viimeisen parin viikon aikana hiljentyneen. Tuoreimmissa kauppatilastoissa tämä ei vielä näy, vaan maaliskuu oli asuntokaupassa vielä hyvä. Erityisen vilkkaasti myytiin kesämökkejä.

Koronan vaikutukset asuntokauppaan näkyvät asuntomarkkinoilla voimakkaina juuri nyt. OP Kodin myynti- ja toimitusjohtajien mukaan korona on hiljentänyt asuntomarkkinoita huhtikuussa merkittävästi. Näkemyksiä kartoitettiin toissaviikolla kyselyssä, johon vastasi 53 OP Kodin myynti- ja toimitusjohtajaa. Johtajista yli 70 prosenttia arvioi kauppamäärien laskeneen yli 20 prosenttia normaaliin huhtikuuhun verrattuna.

Tilastoissa tämä pudotus ei vielä näy, sillä tuoreimmat tilastot käsittelevät maaliskuun asuntokauppamääriä. Kiinteistönvälitysalan keskusliiton mukaan vanhojen asuntojen kauppamäärät olivat vielä maaliskuussa 3,1 prosentin nousussa. Erityisen vilkkaasti maaliskuussa ostettiin vanhoja omakotitaloja, joiden kauppamäärät kasvoivat 11,9 prosenttia viime vuodesta. Myös vanhojen rivitaloasuntojen kauppamäärät kasvoivat 8,5 prosenttia. Vanhoja kerrostaloasuntoja sen sijaan myytiin 2,9 prosenttia viime vuoden maaliskuuta vähemmän.

Kesämökkikauppa kasvoi erittäin voimakkaasti, sillä maaliskuussa tehtiin 44,7 prosenttia enemmän kesämökkikauppoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

– Asuntokaupan alkuvuosi oli siis hyvä, mutta käänne on odotettavissa. Kyselyymme vastanneiden asiantuntijoidemme mukaan käänne asuntokaupassa tapahtui hieman viiveellä koronan käynnistymisen jälkeen eli huhtikuussa. Maaliskuussa tehtiin vielä kauppoja, jotka oli sovittu aikana ennen koronan alkamista. Koronan todelliset vaikutukset paljastuvat tilastoista siis vasta myöhemmin, OP:n asuntorahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Kaisu Christie sanoo.

Asuntokaupan paluu voi olla nopea, jos rajoitukset poistuvat jo kesällä

OP Kodin asuntomarkkina-asiantuntijoiden mukaan asuntojen myyntihinnat ovat pysyneet toistaiseksi melko ennallaan koronakriisin aikana. Kaksi kolmesta OP Kodin myynti- ja toimitusjohtajasta arvioi, ettei koronalla ole huhtikuussa ollut merkittävää vaikutusta alueen asuntojen hintoihin.

OP Kodin asuntomarkkina-asiantuntijat uskovat, että mikäli koronan vuoksi asetetut rajoitustoimenpiteet poistuvat jo kesällä, negatiiviset vaikutukset asuntomarkkinoihin jäävät lyhytaikaisiksi. Seitsemän kymmenestä johtajasta arvioi, että asuntokauppamäärät palautuisivat tässä tapauksessa ennalleen kenties jo syksyyn, viimeistään vuoden loppuun mennessä.

Yksi asia asuntomarkkinoilla on kuitenkin muuttunut lopullisesti; digitaalinen asuntokauppa on tullut jäädäkseen. OP Kodin kautta tehtyjen digitaalisten asuntokauppojen määrä kasvoi maaliskuussa 66 prosenttia helmikuusta.

– Digitaalisten asuntokauppojen kasvu on ollut ripeää. Etäneuvotteluja käydään aiempaa enemmän, virtuaaliesittelyjä kehitetään kovaa vauhtia ja taloyhtiöiden yhtiökokouksia pidetään sähköisesti. Tätä kehitystä haluamme olla vauhdittamassa, sanoo OP Kodin johtaja Lasse Palovaara.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi