OP Kodin välittämien perheasuntojen myyntiajat lyhenivät selvästi keväällä – asunnot vaihtoivat omistajaa ennätyksellisen nopeasti

OP Kodin tilastojen mukaan käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen keskimääräinen myyntiaika oli toukokuussa lyhyempi kuin kertaakaan aiemmin viimeisen kolmen vuoden aikana. Varsinkin isommat perheasunnot kävivät erittäin nopeasti kaupaksi.

OP Kodissa käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen keskimääräinen myyntiaika oli koko Suomessa toukokuussa 83 vuorokautta, mikä on 19 vuorokautta vähemmän kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin. Kiinteistönvälitysalan keskusliiton mukaan tammi-toukokuussa käytettyjen asuntojen myyntiajan keskiarvo oli Suomessa kaikkien toimijoiden osalta 106 päivää.

Vaikka asuntokauppoja on OP Kodissa tehty lukumääräisesti vähemmän viime vuoden huippulukemiin verrattuna, vaihtavat asunnot omistajaa nyt ennätyksellisen nopeasti. Viimeiseltä kolmelta vuodelta ei löydy yhtäkään ajanjaksoa, jolloin asuntojen keskimääräinen myyntiaika olisi OP Kodissa ollut nykyistä lyhyempi.

– Pandemia-aikana asuntojen kysyntä on ollut suurta, mikä näkyy myyntiaikojen lyhentymisenä. Varsinkin isommissa perheasunnoissa kysyntää on ollut enemmän kuin tarjontaa, joten sopivan kodin osuessa kohdalle kaupat on lyöty lukkoon ripeästi, OP Kodin johtaja Lasse Palovaara toteaa.

Myyntiajat ovat lyhentyneet erityisesti suuremmissa perheasunnoissa. Omakotitaloissa keskimääräinen myyntiaika oli toukokuussa 18 vuorokautta lyhyempi kuin tammikuussa. Vähintään neljän huoneen kerrostaloasunnoissa kaupat tehtiin toukokuussa lähes puolet lyhyemmässä ajassa kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Kerrostaloyksiöissä myyntiajat kääntyivät keväällä nousuun

Pienemmissä asunnoissa myyntiajat eivät sen sijaan ole laskeneet samalla tavalla kuin perheasunnoissa. Kerrostaloyksiöiden myyntiajat ovat kevään kuluessa kääntyneet jopa nousuun, kun niiden keskimääräinen myyntiaika pidentyi toukokuussa lähes kolmella viikolla tammikuuhun verrattuna.

– Pieniä asuntoja on ollut keväällä paikoin myynnissä jopa ennätysmäärä, mutta niiden ostajia taas liikkeellä vähemmän, kun asunnoilta on kaivattu enemmän tilaa ja neliöitä. Epävarmemmat ajat ovat saaneet myös osan asuntosijoittajista realisoimaan omistuksiaan, mikä näkyy juuri pienten asuntojen runsaampana tarjontana markkinoilla, Palovaara kertoo.

Alueellisesti OP Kodin lyhimmät käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen myyntiajat olivat toukokuussa Pirkanmaalla, missä ne kävivät kaupaksi keskimäärin alle kahdessa kuukaudessa. Pirkanmaalla asuntojen myyntiaika on lyhentynyt jo kesäkuusta 2020 alkaen. Uudellamaalla kaupat syntyivät toukokuussa keskimäärin kahdessa ja puolessa kuukaudessa, ja Turun Seudulla hieman alle kolmessa kuukaudessa.

– Myynnissä olevien kohteiden määrä on alkuvuonna kasvanut, mutta alkukesästä ostajat ovat olleet jo harkitsevaisempia asuntokaupoilla. En usko, että myyntiajat tästä enää lyhenevät, Palovaara ennakoi.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi