OP-mobiili täyttää 10 vuotta – 70 prosenttia asiakkaista kirjautuu palveluun päivittäin

OP-mobiili lanseerattiin asiakkaille 10 vuotta sitten kesäkuussa, jolloin sen latasi puhelimeensa muutama tuhat asiakasta. Nyt OP-mobiiliin kirjaudutaan yli 500 miljoonaa kertaa vuodessa.

OP-mobiilin ensimmäinen iPhone-versio löytyi sovelluskaupasta tasan 10 vuotta sitten. Alku oli vaatimaton, sillä pankkien mobiilisovellukset olivat vasta ottamassa Suomessa ensiaskeliaan, ja suurin osa asiakkaista hoiti pankkiasiointinsa OP.fi-verkkosivustolla. Lanseerauspäivänä OP-mobiilin latasi puhelimeensa noin 2500 suomalaista. Sen jälkeen käyttäjämäärät ovat kasvaneet nopeasti.

– Viisi vuotta sitten OP-mobiili ohitti 10 miljoonan asiointikerran rajan. Nyt OP-mobiiliin kirjaudutaan jo 40 miljoonaa kertaa kuukaudessa tai oikeastaan 50 miljoonaa kertaa, jos mukaan lasketaan myös mobiilitunnistautumiseen liittyvät kirjautumiset muihin palveluihin. Mobiili on kasvanut asiakkaiden ykköskanavaksi pankkiasioinnissa, OP:n pankkitoiminnan henkilöasiakkaista vastaava johtaja Aki Gynther sanoo.

Yli 70 prosenttia asiakkaista kirjautuu OP-mobiiliin päivittäin. OP-mobiililla on reilusti yli miljoona aktiivista asiakasta.

OP-mobiilia on kehitetty vähitellen. Aluksi mobiilissa pystyi tarkistamaan tilisaldot, maksamaan laskuja, tekemään tilisiirtoja omien tilien välillä, hyväksymään e-laskuja, hakemaan pankkien ja pankkiautomaattien sijainnit ja tutkimaan markkinainformaatiota. Nyt OP-mobiilissa voi hoitaa kokonaisvaltaisesti kaikkia pankki- ja vakuutusasioita. Asiakkaat käyttävät OP-mobiilia myös tunnistautuakseen erilaisiin digitaalisiin palveluihin Mobiiliavaimella. Lisäksi OP-mobiilista löytyy erilaisia työkaluja maksamiseen ja oman talouden hallintaan, ja sieltä voi tarkistaa tilitiedot muissa pankeissa olevilta tileiltä.

– OP-mobiilia voi käyttää henkilökohtaisena talousvalmentajana, jonka avulla voi säästää ja tukea vaurastumistaan. OP-mobiilista löytyvät työkalut tulojen ja menojen automaattiseen luokitteluun, ja vaikkapa mikrosäästämiseen, Gynther sanoo.

Henkilöasiakkaiden sovelluksen lisäksi on olemassa myös OP-yritysmobiili, jota voi käyttää esimerkiksi kirjanpidon apuna.

– Mobiilipalvelujen kehittäminen jatkuu. Haluamme tuoda asiakkaille jatkossakin ne maksamisen ja taloudenhallinnan palvelut, jotka heille parhaiten sopivat. Pankkipalvelujen kanavia tulee varmasti jatkossa lisää, mutta uskomme mobiilin säilyvän tuttuna ja turvallisena asiointitapana vielä pitkään. Haluamme kehittää OP-mobiilista entistä turvallisemman, asiakasta tukevan ja tekoälyä hyödyntävän palvelukanavan, Gynther sanoo.

Seuraavaksi OP-mobiilissa muun muassa uudistetaan omistaja-asiakaskokonaisuutta, parannetaan sijoituspalveluita, asiakaspalvelu- ja vakuutusosioita, sekä lanseerataan kokonaan uusia maksamisen ja taloudenhallinnan palveluita.

OP-mobiilin kehitysaskeleet

• 2010 lokakuu: OP-mobiilin kehittäminen käynnistyy.
  • 2011 toukokuu: OP-mobiilin pilottiversio otetaan käyttöön.
  • 2011 kesäkuu: OP-mobiilin iPhone-versio lanseerataan asiakkaille.
  • 2012: OP-mobiili toimii Windows-, Android- ja iPhone-puhelimissa, ja asiakas voi hoitaa siellä peruspankkipalvelujen lisäksi vakuutus-, sijoittamis- ja säästämisasioitaan.
  • 2016 maaliskuu: asioinnin määrä OP-mobiilissa ohittaa asioinnin OP-verkkopalvelussa. Vuonna 2016 OP-mobiilissa on keskimäärin 11,4 miljoonaa käyntiä kuukaudessa, OP.fi:ssä 10 miljoonaa.
  • 2019: Yli miljoona asiakasta ottaa käyttöön turvallisen tunnistautumistavan, Mobiiliavaimen.
  • 2020: OP-mobiilin kirjautumiset kasvavat koronapandemian aikaan 34 prosenttia, OP-yritysmobiilin peräti 50 prosenttia. OP-mobiiliin kirjaudutaan yli 403 miljoonaa kertaa.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi