OP:n asiakkaat myivät huhtikuussa ostotarjouksen saanutta Uponoria 14-kertaisen määrän maaliskuuhun verrattuna – Myös Segan ostotarjouksen kohteena olevaa Roviota myytiin paljon

Huhtikuussa Helsingin pörssin ostotarjoukset ja yhtiöiden ensimmäisen vuosineljänneksen tulosjulkistukset heijastuivat suomalaissijoittajien osakekaupankäyntiin. OP:n henkilöasiakkaiden ostoslistalla oli monia tulosjulkistuspäivänä kurssilaskun tehneitä. Lisäksi Uponoria sekä Roviota myytiin poikkeuksellisen paljon.

Huhtikuussa suomalaissijoittajat kuulivat useista Helsingin pörssin ostotarjouksista. Belgialaisyhtiö Aliaxis teki tarjouksen talotekniikkaa valmistavasta Uponorista ja japanilainen Sega jätti ostotarjouksen Angry Birdsistä tutuksi tulleelle peliyhtiö Roviolle. Lisäksi otsikoissa olivat aikaisemmin Caverionista ja Nixusta tehdyt tarjoukset.

Ostotarjoukset näkyivät OP:n huhtikuun osakekaupankäynnin tilastoissa. Uponor oli kuukauden myydyin ja Rovio 12. myydyin osake. Uponoria myytiin euromäärien mukaan huhtikuussa noin 1300 prosenttia enemmän maaliskuuhun verrattuna.

– Uponorista tehty ei-sitova ostotarjous oli tarjoushinnan osalta houkutteleva etenkin lyhyellä aikavälillä, mikä todennäköisesti innoitti sijoittajia luopumaan omistuksistaan. Tämän lisäksi tarjouksen toteutumiseen liittyy merkittävää epävarmuutta, minkä johdosta houkutus osakkeiden myymiselle on tavallista korkeampi, kertoo yhtiötä seuraava OP:n osakeanalyytikko Juho Saarinen.

Myös Roviota myytiin viime kuussa poikkeuksellisen paljon. Tämä vuoden huhtikuussa OP:n henkilöasiakkaat myivät osaketta euroissa mitattuna enemmän kuin kahden edellisen vuoden huhtikuun aikana yhteensä.

Nokiaa ja UPM-Kymmeneä ostettiin eniten

Viime kuussa OP:n henkilöasiakkaat ostivat eniten Nokiaa, mutta UPM-Kymmeneä ostettiin lähes yhtä paljon. Kolmanneksi eniten ostettiin Sampoa.

Kokonaisuudessaan osakeostoja oli huhtikuussa 52 prosenttia osakekaupankäynnistä ja myyntejä 48 prosenttia.

– Ostetuimpien osakkeiden kärjessä on monia huhtikuussa tuloksensa julkistaneita yhtiöitä. Esimerkiksi huhtikuun ostetuin osake Nokia julkaisi ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa huhtikuun 20. päivä, jonka jälkeen kurssi on laskenut noin 10 prosenttia. Tämä on saattanut innostaa osan ostamaan osaketta. Myös kymmenen ostetuimman osakkeen joukossa oleva Incap sukelsi peräti 40 prosenttia tulosjulkispäivänään. Moni näki tämän ostopaikkana, sanoo OP:n henkilöavusteisten sijoituspalveluiden kehittämisestä vastaava Tiina Routamaa.

OP:n henkilöasiakkaiden netto-ostetuimmat osakkeet huhtikuussa:

1. Nokia
  2. UPM-Kymmene
  3. Sampo
  4. Metsä Board
  5. Fortum
  6. Neste
  7. Nokian Renkaat
  8. YIT-Yhtymä
  9. Incap
  10. WithSecure

OP:n henkilöasiakkaiden nettomyydyimmät osakkeet huhtikuussa: