OP:n ekonomistit ennakoivat joulukaupan käyvän hyvin koronasta huolimatta

Vaikka koronapandemiatilanne on pahentunut nopeasti, OP:n ekonomistit odottavat joulukaupan käyvän kohtuulliseen tahtiin. Joulumyynti pääsi hyvään alkuun Black Friday -viikolla, jolloin korttimaksut kasvoivat 10 prosenttia edellisestä viikosta. Nousu on samaa luokkaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana.

Joulukuu on vähittäiskaupan tärkein kuukausi, sillä yksityinen kulutus nousee silloin merkittävästi. Tänä vuonna joulukaupan kehitykseen liittyy kuitenkin poikkeuksellisen paljon epävarmuutta. Huonontuneen koronapandemiatilanteen ja uusien rajoitusten ei odoteta heikentävän joulumyyntiä merkittävästi, mutta ne siirtävät sitä verkkokaupan puolelle.

- Joulumyynnin onnistumiselle on edelleen hyvät mahdollisuudet, sillä kevään sokkivaikutuksen jälkeen yksityinen kulutus ei ole reagoinut kovinkaan vahvasti lisääntyneisiin koronatartuntamääriin. Kotitaloudet säästivät alkuvuonna, jolloin rahaa kulutukseen on nyt enemmän. Lisäksi palkkasumma nousi lokakuussa viime vuotta korkeammaksi, kertoo OP:n senioriekonomisti Tomi Kortela

Jos tartuntamäärät kuitenkin jatkavat kiihtyvää kasvua, talouskehityksen epävarmuus lisääntyy ja joulukauppa voi vaarantua myös laajemmin. Tällöin erityisesti tavaratalojen ja kivijalkamyymälöiden joulumyynti on vaakalaudalla. OP:n maksukorttidatan mukaan tavaratalomyynti lähes kaksinkertaistui viime vuonna joulun aikana marraskuuhun verrattuna.

OP:n ekonomistit odottavat elektroniikan joulumyynnin kasvavan tänä vuonna viime vuoden tapaan. Myös ruokakaupan ennustetaan nousevan tasaisesti koko joulukuun ajan. OP:n maksukorttidatan mukaan ruokakauppa jopa kaksinkertaistui viime vuonna aattoviikolla keskimääräiseen marraskuun viikkoon verrattuna.

Matkailuun ja ravintoloihin kohdistuva kulutus on jäämässä joulukuussa selvästi viime vuotta alemmalle tasolle. Koronavirus iskee erityisesti tietyille sektoreille, jolloin sen talousvaikutukset kohdistuvat voimakkaammin tietyille alueille Suomessa.

- Vaikka kulutuksen tilanne kokonaisuutena näyttää suhteellisen hyvältä, osa sektoreista kärsii koronaviruksesta pahasti. Erityisesti matkailuun ja ravintoloihin liittyvä kulutus on edelleen alamaissa, eikä muutosta ole heti näkyvissä. Tämä näkyy erityisesti Lapissa, jossa ulkomaisen matkailusesongin peruuntuminen aiheuttaa merkittäviä tulomenetyksiä. Näin ollen koronaviruksen talousvaikutukset jakautuvat epätasaisesti myös kotitalouksiin, Kortela sanoo.

Joulukauppaa käsitellään keskiviikkona 2.12. klo 10 OP:n Facebook-livelähetyksessä osoitteessa https://www.facebook.com/OP.fi. Lähetyksessä Anni Erkon haastateltavana on senioriekonomisti Tomi Kortela.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi