OP:n kysely: 50–100 euroa on sopivin summa vastavalmistuneen rahalahjaksi

Tuleva viikonloppu on valmistujaisten kulta-aikaa. Moni juhliin kutsun saanut pohdiskelee parhaillaan mikä on sopivin tapa muistaa kevään ylioppilaita ja ammattiin valmistuvia. Ja erityisesti, millä summalla.

Raha on ylioppilaalle tai vastavalmistuneelle mieluisin lahja, koska sillä voi hankkia juuri sitä mitä haluaa ja sen voi laittaa säästöön tulevaisuuden varalle. Rahalahjan antamiseen on erilaisia tapoja.

- Vaikka käteisen antaminen lahjaksi onkin vakiintunut tapa ja koetaan henkilökohtaisemmaksi, on ilahduttavaa huomata, että monet ovat alkaneet käyttää myös muita tapoja lahjoittaa rahaa. Esimerkiksi mobiilimaksaminen ja suoraan tilille maksaminen ovat yhä suositumpia. Monet antavat lahjaksi onnittelukortteja, jotka sisältävät maininnan lahjoitetusta summasta, sanoo OP Ryhmän maksamisen palveluista vastaava johtaja Katariina Säntti.

OP Ryhmän Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen mukaan sopivin summa rahalahjaksi sijoittuu 50–100 euron välille. 70 prosenttia vastaajista katsoo tämän haitarin olevan sopivin. Sukupuolien välillä on hienoisia eroja lahjasummien kasvaessa yli tämän summan. Miehistä 15 prosenttia katsoisi sopivaksi lahjaksi yli 100 euroa ja 9 prosenttia yli 150 euroa, naisvastaajista vastaavat luvut ovat 13 ja 3 prosenttia.

Ajatus on tärkein, ei itse rahasumma

Suomalaisten kotitalouksien taloudellinen tilanne on heikentynyt. Inflaatio, kohonneet korot ja nousseet energiakustannukset ovat verottaneet monen mahdollisuuksia hankintoihin, joihin aiemmin oli varaa. Entä jos löytää itsensä tilanteesta, jossa ei ole mistä antaa haluamaansa summaa?

- Ymmärrämme, että monilla meistä voi olla elämäntilanteita, joissa pienikin summa voi tuntua suurelta. Siksi on hienoa huomata, että yhä useammat kokoavat yhteislahjoja kaveriporukan tai sukulaisten kesken, Säntti sanoo.

Rahalahjalle on myös vaihtoehtoja

OP Uusimaan konttoreilla kevään valmistujaisten lähestyminen näkyy arjessa. Lahjan antajilla on erityisiä toiveita setelin ulkonäölle.

- Monet haluavat antaa rahalahjaksi setelin, joka olisi mahdollisimman sileä ja siisti. On kuitenkin hyvä huomioida, että pankkikonttorilla ei pystytä valitsemaan juuri toivotunlaista seteliä, vaan se edellyttää erillistä maksullista setelitilausta. Jotkut puolestaan haluavat antaa 10 euron seteleitä, jolloin setelinipusta saa paksun ja näyttävän, OP Uusimaan henkilöasiakkaiden peruspalveluista vastaava liiketoimintajohtaja Thomas Salomaa kertoo.

Rahalahjaksi kannattaa miettiä vaihtoehtoja, joilla voi kannustaa pitkäaikaiseen säästämiseen, ja rahalle voi saada myös tuottoa.

- Rahan voi ohjata vaikkapa lahjan saajan omiin rahasto- tai osakesijoituksiin. Tai jos lahjan saaja säästää omaa asuntoa varten, yksi lahjavaihtoehto on pieni talletus lahjansaajan ASP-tilille, Salomaa kannustaa.

OP Ryhmän huhtikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 3533. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 1,65 prosenttiyksikköä.

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi