OP:n kysely: Asumisen kustannusten nousu huolestuttaa 59 prosenttia suomalaisista – nyt on oikea aika kartoittaa kodin säästömahdollisuudet

Kasvavat asumisen kustannukset huolestuttavat suurta osaa suomalaisia, selvisi OP:n teettämässä kyselyssä. Kodin potentiaaliset säästökohteet kannattaakin kartoittaa läpi juuri nyt, hyvissä ajoin ennen lämmityskauden alkua.

Omakotitalojen ja mökkien kauppa on koronavuosina käynyt kiivaasti, kun suomalaiset ovat hakeneet kotiin lisää tilaa muun muassa etätöiden vuoksi. Rivi- ja paritaloasuntojen ja omakotitalojen myyntiajat ovat edelleen lyhyempiä kuin vuosina ennen koronaa. Asuntokauppojen kokonaismäärä on laskenut huippuvuodesta 2021, mutta pysynyt suunnilleen samalla tasolla kuin ennen sitä. Asuntojen hintojen nousu on tällä hetkellä maltillista, mutta sen sijaan asumisen kustannukset uhkaavat nyt nousta esimerkiksi energian kallistuttua lyhyessä ajassa.

OP:n teettämässä kyselytutkimuksessa suomalaisilta kysyttiin, kuinka huolestuneita he ovat asumiseen liittyvien kulujen kasvamisesta hintojen ja korkojen nousun seurauksena. Noin tuhannesta vastaajasta 59 prosenttia kertoi olevansa kustannusten noususta erittäin tai melko huolestunut. 33 prosenttia kertoi, ettei ole kustannusten noususta kovin huolestunut, vain 7 prosenttia kertoi, ettei ole asiasta lainkaan huolestunut.

Mikäli asumisen kustannusten nousu huolestuttaa, OP Kodin johtaja Lasse Palovaara kannustaa purkamaan kotitalouden kustannuksia osiin esimerkiksi seuraavalla tavalla.

1. Tee kotitalousarvio

Työ kannattaa aloittaa oman kotitalouden talousarvion tekemisestä. Omien menojen seuranta on nykyisin paljon entistä helpompaa erilaisten digitaalisten työkalujen avulla. Esimerkiksi OP-mobiilissa tällainen työkalu on nimeltään Talouden tasapaino. Kun oma tulo- ja menovirta on hahmotettu, voi sen jälkeen paremmin arvioida, mistä on mahdollista tinkiä.

2. Tarkista sähkösopimus ja mahdollisuudet säästää kulutuksessa

Tällä hetkellä suurin paine kohdistuu energian hinnannousuun. Varsinkin suoraa sähkölämmitystä käyttävien kotitalouksien kannattaa tarkistaa, millainen oma sopimus on ja kuinka pitkään se on voimassa. On myös syytä kartoittaa kaikki tavat vähentää energiankulutusta kotona.

– Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikkien asukkaiden asumisen kustannukset eivät juuri nyt nouse. Monella omakotiasujilla on voimassa oleva, kiinteähintainen sähkösopimus, sanoo OP Kodin johtaja Lasse Palovaara.

3. Pohdi energiaremontin mahdollisuuksia

Kiinteistöjen omistajien kannattaa harkita, voisiko kotiin tehdä energiaremonttia, kuten asentaa aurinkopaneeleita tai uudistaa energiamuotoa. Asunto-osakeyhtiöissä asuvien kannattaa olla energiaremontin tiimoilta yhteydessä taloyhtiön hallitukseen.

4. Asunnonvaihto pienempään voi nyt kannattaa

OP Kodin Palovaara kertoo, että koronavuosina asunnonostajien kiinnostus on kohdistunut lisätilaan, ja tämä trendi jatkuu edelleen. Mikäli asunnonvaihto pienempään on jo aiemmin mietityttänyt, voi juuri nyt olla hyvä hetki siirtyä tuumasta toimeen.

– Omakotitalo- ja mökkikaupassa on edelleen kysyntää hyväkuntoisille, remonttivapaille kiinteistöille, joita kaivattaisiin myyntiin nykyistä enemmän. Pienimpien asuntojen kysyntä on viime ajat sen sijaan ollut hiukan aiempaa vähäisempää, joten vaihto isommasta pienempään voi juuri nyt kannattaa. Yleensä myös asumisen kustannukset laskevat, kun vaihdetaan pienempään asuntoon, Palovaara sanoo.

Asunnonvaihtoa pohdittaessa on kuitenkin syytä huomioida, että monessa asunto-osakeyhtiössäkin energian hinnannousu näkyy kohonneina vastikkeina.

– Asuntoa ostettaessa on nyt syytä olla tarkkana siitä, miten taloyhtiössä on tähän saakka tehty remontteja, sillä myös remonttien kustannukset ovat nousseet, Palovaara sanoo.

5. Tarkista joustomahdollisuudet asuntolainan suhteen

Mikäli asumisen kulut ovat nousemassa äkillisesti ja omassa taloudessa on kiristystarpeita muutenkin, voi olla paikallaan selvittää mahdollisuutta asuntolainan lyhennysvapaaseen. On myös hyvä tarkistaa oman asuntolainan korontarkistuspäivä, jolloin lainan kustannukset muuttuvat.

Nyt voi olla hyvä hetki myös keskustella korkokaton ottamisesta asuntolainaan.

Kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa kesä–heinäkuussa 15–79-vuotiaita suomalaisia (n=1096) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP:n toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,2 prosenttiyksikköä.