OP:n kysely: noin neljäsosa nuorista kokee ahdistusta ja masentuneisuutta velkaantumisestaan – kolmannes on joutunut lopettamaan harrastuksiaan

OP Ryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli kolmannes nuorista on joutunut lopettamaan osan tai kaikki harrastuksistaan taloudellisten vaikeuksien takia. Lähes puolet velkaantuneista nuorista on kokenut taloustilanteensa vuoksi ahdistusta tai masentuneisuutta.

OP Ryhmän toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan jopa 38 prosenttia 16–25-vuotiaista nuorista on joutunut lopettamaan harrastuksiaan taloudellisen tilanteensa vuoksi. 13 prosenttia kertoo lisäksi ottaneensa velkaa harrastusten maksamista varten.

Nuoret ovat yleisesti huolissaan oman taloutensa tilasta ja siitä, miten velkaantuminen tulee omalla kohdalla kehittymään tulevaisuudessa.

– Esimerkiksi harrastukset ovat monille mieltä keventäviä asioita arjessa. Kun näistä joudutaan tinkimään tai ne joudutaan lopettamaan kokonaan, ei se edesauta muiden huolien helpottumista, kertoo OP:n pankkitoiminnan henkilöasiakkaista vastaava johtaja Aki Gynther.

Yli puolet, jopa 58 prosenttia, kyselyyn vastanneista nuorista on ottanut viimeisen vuoden aikana lisää velkaa. 46 prosenttia, eli lähes puolet näistä nuorista kertoo kokeneensa ahdistusta tai masentuneisuutta velkaantumisen takia. Jopa 10 prosenttia kertoo kokeneensa ahdistusta tai masennusta erittäin paljon. 21 prosenttia nuorista vastaajista kertoo olevansa lisäksi huolissaan läheisen ihmisen velkaantumisesta.

– Kun velkaantuminen alkaa näin merkittävästi vaikuttaa nuorten mieliin, on tietenkin oltava huolissaan, Gynther jatkaa.

Rahoituksen saatavuus lisää omien taloustaitojen merkitystä

– Rahoituksen saatavuus on parantunut myös nuorille viimeisen vuosikymmenen aikana, mikä on lähtökohtaisesti positiivinen asia. Tämä kuitenkin lisää nuorten omaa vastuuta taloudestaan ja taloustaitojen merkitystä, Gynther sanoo.

Kyselytutkimuksen mukaan puolet nuorista kokee taloustaitonsa hyviksi. Nuorten kulutustottumukset kuitenkin vaihtelevat merkittävästi.

Gynther huomioi, että nuorten kulutus on kaikkineen hyvin polarisoitunutta. OP:n oman asiakasdatan mukaan noin puolella palkkatuloja saavista nuorista kaikki kuluu jo kahdessa viikossa.

– Monen nuoren rahavaikeudet paisuvat entisestään, koska he lykkäävät velkojen maksamista uusilla kulutusluotoilla. Esimerkiksi pikavippien nopea ja helppo saatavuus ovat monelle syy ottaa lainaa, hän lisää.

Kyselytutkimuksen mukaan nuorista 10 prosenttia on ottanut pikavippejä.

– Positiivisena seikkana voidaan pitää sitä, että suurin osa nuorista – jopa 78 prosenttia – ottaa lainaa omasta pääasiallisesta pankistaan. Pankin kautta mahdollisista maksuvaikeuksista voi selvitä pikavippiyritystä helpommin ja henkilökohtaista apua voi saada nopeasti, Gynther kertoo.

OP Ryhmän syyskuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 16–79-vuotiaita suomalaista (n=1670) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,0 prosenttiyksikköä.