OP:n kysely: Nuoret oppivat sijoittamisesta eniten sosiaalisesta mediasta – Joka neljäs nuori kertoo oppineensa sijoittamisen kautta tietoa, josta on hyötyä työelämässä

Lähes puolet sijoituksia omaavista suomalaisnuorista kertoo oppineensa tai kuulleensa sijoittamisesta eniten sosiaalisesta mediasta, selviää OP Ryhmän teettämästä kyselytutkimuksesta. Sosiaalisen median sijoitusvinkkejä kannattaa kuitenkin tarkastella kriittisesti, muistuttaa asiantuntija. Kyselyn mukaan sijoittaminen on opettanut nuorille esimerkiksi oman talouden hallintaa.

OP Ryhmän syyskuussa teettämän kyselytutkimuksen mukaan 16–25-vuotiasta suomalaissijoittajista 44 prosenttia on kuullut tai oppinut sijoittamisesta eniten sosiaalisesta mediasta. Vanhemmissa ikäryhmissä sosiaalisen median osuus on huomattavasti pienempi.

– Sosiaalinen media tarjoaa nuorille monia samaistuttavia sijoitusalan vaikuttajia, mutta myös yltiöoptimistisia tarinoita onnistuneista sijoituksista. Sosiaalisen median sijoitusvinkkejä onkin syytä tarkastella kriittisesti. Somen informaatiotulvan keskellä on olennaista tehdä oma sijoitussuunnitelma realistisin odotuksin ja pitäytyä siinä, muistuttaa OP:n sijoittamisen ja säästämisen asiantuntija Tiina Routamaa.

Routamaa vinkkaa, että kannattaa kiinnittää huomiota sijoitusvinkkejä tarjoavan vaikuttajan uskottavuuteen esimerkiksi muita julkaisuja ja seuraajamäärää tarkastelemalla.

– Lisäksi kannattaa tutustua pankkien tarjoamiin laskureihin ja sijoittamisen perustietopaketteihin sekä sijoituskouluihin. Pankkeja velvoittaa sääntely, joten voit luottaa tietoon, jota pankit julkaisevat, kertoo Routamaa.

Vanhemmissa ikäryhmissä juuri pankki on tärkein kanava kuulla ja oppia sijoittamisesta. Vanhemmille sijoittajille myös perinteisen median, kuten sanomalehtien, television ja radion, osuus on nuoriin verrattuna suuri. Nuorille perinteisen median rooli on jäänyt pienemmäksi, sillä noin joka viides 16–25-vuotiaista sijoittajista sanoo kuulleensa tai oppineensa sijoittamisesta eniten median kautta.

Myös lähipiirin merkitys sijoittamisen oppimisen kannalta on nuorten kohdalla merkittävä. Peräti 35 prosenttia 16–25-vuotiaista sijoittajista kertoo, että on kuullut tai oppinut sijoittamisesta eniten vanhempien kautta, kun 65–79-vuotiaiden kohdalla osuus on 9 prosenttia.

– Olen iloinen, että some tarjoaa maksutta paljon hyvää tietoa sijoittamisesta, jolloin sijoittamisen oppiminen ei jää vain lähipiirin tiedon varaan. Näen somen sijoittamisen kannalta tasa-arvoistavana paikkana, sanoo Routamaa.

Sijoittaminen opettaa suomalaisten mukaan pitkäjänteisyyttä ja oman talouden hallintaa

Kyselytutkimuksessa kysyttiin myös, mitä suomalaissijoittajat ovat oppineet sijoittamisen kautta. Monivalintakysymyksessä 65 prosenttia vastaajista kertoo sijoittamisen opettaneen pitkäjänteisyyttä. Toiseksi eniten sijoittajat kertovat oppineensa sijoittamisen kautta oman talouden hallintaa, näin sanoo 49 prosenttia vastaajista.

Lisäksi erityisesti nuoret kertovat oppineensa sijoittamisen kautta tietoa, josta on hyötyä työelämässä – näin kertoo noin joka neljäs 16–34-vuotias suomalaissijoittaja.

– Sijoittaminen ei ole vain oman varallisuuden kartuttamista, vaan sen kautta voi oppia monia hyödyllisiä taloustaitoja. Oman talouden tasapainon löytäminen on tärkeä taito niin nuorille kuin vanhemmillekin. Jos säästät, mutta joudut aina tasaisesti lunastamaan pitkän tavoitteen säästöjä, voi vika löytyä säästösummasta tai omasta kulutuksesta, sanoo Routamaa.

OP Ryhmän syyskuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 16–79-vuotiaita suomalaisia (n=1670) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,0 prosenttiyksikköä.