OP:n kysely: Talletusrajan nosto lisännyt joka neljännen nuoren sijoittajan kiinnostusta osakesäästötiliin

Vaikka osakesäästötilin talletusrajan nosto 100 000 euroon on lisännyt erityisesti nuorten sijoittajien kiinnostusta, vain harva arvioi muutoksen vaikuttavan omaan sijoituskäyttäytymiseen. Mahdollisuus ostaa rahastoja ja ETF:iä osakesäästötilille voisi tukea kansankapitalismia, arvioidaan OP:sta.

Osakesäästötilin enimmäistalletuksen määrä nousi vuodenvaihteessa 50 000 eurosta 100 000 euroon. OP:n helmikuussa teettämän kyselytutkimuksen mukaan jopa 43 prosenttia 16–25-vuotiaista sijoittajista pitää talletusrajan nostoa hyvänä asiana. Vanhemmissa ikäryhmissä suhtautuminen ei ole yhtä innostunutta, ja 57 prosenttia 65–79-vuotiaista sijoittajista kokee, ettei muutoksella ole mitään merkitystä.

OP:n asiakasdatan mukaan juuri nuoret ovat suosineet osakesäästötiliä. Tänä vuonna peräti 48 prosenttia 18–24-vuotiaista suoria osakeostoja tehneistä asiakkaista on ostanut osakkeita osakesäästötilille arvo-osuustilin sijaan, kun taas 65–80-vuotiailla vastaava osuus on vain 7 prosenttia.

– Tutkimustulokset eivät yllätä, sillä olemme nähneet juuri nuorten ottaneen osakesäästötilin omakseen. Taustalla voi olla ajatus pitkän aikavälin sijoitusstrategiasta ja korkoa korolle -ilmiön hyödyntämisestä, sanoo OP:n varallisuudenhoitoasiakkaiden johtaja Kai Kalajainen.

Osakesäästötilin laajentaminen rahastoihin olisi tervetullut uudistus

Vaikka nuoret suhtautuvat talletusrajan nostoon positiivisesti, jopa 66 prosenttia 16–25-vuotiaista sijoittajista kertoo, että muutoksella ei ole lainkaan vaikutuksia omaan käyttäytymiseen. Myöskään muissa vastaajaryhmissä ei ole nähtävissä merkittävää muutosta. Kyselyn mukaan, mitä vanhempi vastaaja, sitä vähemmän talletusrajan nosto vaikuttaa sijoittajan käyttäytymiseen.

Tällä hetkellä talletusrajan nosto vaikuttaa pariin tuhanteen OP:n sijoittaja-asiakkaaseen, sillä lähes 50 000 OP:n osakesäästötilistä 5 prosentilla talletusraja lähestyy 50 000 euroa.

– Tilastojen valossa näyttää, että pääosa suomalaisista haluaa vaurastua rahastojen kautta. Ajatellen osakesäästötilin suosion kasvua ja suomalaisten suosimaa tapaa vaurastua, olisi hyvä muutos, että osakesäästötilille voisi ostaa myös rahastoja ja ETF:ä, Kalajainen arvioi.

– Olen kuitenkin iloinen, että nuoret sijoittajat näkevät talletusrajan noston positiivisena asiana. Vaikka talletusrajan nostolla ei olisi heti konkreettista vaikutusta sijoittajan käyttäytymiseen, sillä on psykologinen vaikutus. Tulee tunne, että tälle tilille kannattaa sijoittaa pitkäjänteisesti, Kalajainen jatkaa.

OP Ryhmän helmikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa 16–79-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1509. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Osake- tai rahastosijoituksia tai muita arvopaperisijoituksia omaavien vastaajien N=712. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 2,6 prosenttiyksikköä.