OP:n kyselytutkimus: Kirjanpito- ja verotuskysymykset askarruttavat tuoreita yrittäjiä eniten

Yli neljäsosa aloittavista yrittäjistä kokee taloudenhallintaan liittyvät haasteet hidasteena oman liiketoiminnan menestykselle. Etenkin kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät kysymykset koetaan vaikeiksi, osoittaa OP:n kyselytutkimus.

OP Ryhmän PK-yrittäjille suunnatun, pienyrittäjien taloudenhallinnan taitoihin keskittyvän kyselytutkimuksen mukaan kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät kysymykset mietityttävät uusia yrittäjiä eniten. Yli neljäsosa vastaajista koki yrityksen taloudenhallintaan liittyvien haasteiden tai osaamisen puutteen hidasteeksi oman liiketoiminnan kehitykselle.

"Yrittäjän yksi tärkeimmistä kyvyistä on tunnistaa oman yrityksen talouden tila ja kyky suunnitella sitä. Tämä on kokemuksemme mukaan yksi tärkeimmistä yrityksen alkuvaiheen onnistumista ja tulevaa kasvua tukevista asioista”, kertoo OP:n PK-yrityksistä vastaava johtaja Heikki Peltola.

"Koen huolta siitä, että juuri nämä kysymykset koetaan haasteellisiksi. Meidän tulee tukea yrittäjien talousosaamisen kehittymistä kaikin mahdollisin tavoin, jotta saamme maahamme lisää kasvavia ja työllistäviä yrityksiä. Tälle on etenkin nyt kova tarve", Peltola painottaa.

Puhelinhaastatteluina suoritettu kyselytutkimus toteutettiin yhteensä 140 yrittäjälle, joilla on takanaan liiketoimintaa 0–3 vuoden ajalta. Toimialoina tarkasteltiin kauppaa, rakentamista ja palveluja.

Oman talouden ymmärtämistä ei voi ulkoistaa

Kyselytutkimus osoitti myös, että moni aloittavista yrittäjistä on lähtökohtaisesti ulkoistanut taloushallintonsa toiminnan käynnistyessä. Jopa 69 prosenttia kertoi hyödyntävänsä ulkoisia taloushallinnon palveluja. Tämän lisäksi 34 prosenttia haastatelluista kertoi pyrkivänsä lisäämään taloushallinnon työkaluvalikoimaansa sekä automatisoimaan taloushallintoansa.

”Saatavilla olevien taloushallinnon palvelujen laaja hyödyntäminen on järkevää, mutta oman yrityksen talouden ymmärtämistä ei voi kuitenkaan ulkoistaa. On tärkeää, että yrittäjä osaa esimerkiksi suunnitella tulevaa talouden tunnuslukujen avulla. Sitä kautta hän myös osaa kysyä kirjanpitäjältä oikeita asioita ja saada paremmin tukea yrityksen kehittämiseen”, Peltola sanoo.

OP panostaa uusien yrittäjien taloudenhallinnan valmennukseen

OP kuuntelee yrittäjiä ja käy aktiivista vuoropuhelua luodakseen palveluja yrittäjien talousosaamisen kohentamiseksi. OP:n keskeistä osaamista ovat käyttöpääoman tehokkuutta, kasvun rahoittamista sekä erilaiset riskienhallintaa parantavat ratkaisut, mukaan lukien vakuutukset.

”Koemme tärkeäksi auttaa yrittäjiä näkemään toimintansa taloudelliset vaikutukset ja tuloksellisuuden. Yrityksen talouden tilan ja kehityksen tunteminen korostuu epävarmoina aikoina, siksi valmennus on nyt tavallistakin ajankohtaisempaa”, Peltola kertoo.

OP julkaisi marraskuun alussa uudistuneen Yrittäjän talousvalmennus -sisältökokonaisuuden auttamaan pk-yrittäjiä taloudenhallinnan haasteissa. Sisältökokonaisuudessa OP:n ja sen kumppanien asiantuntijat opastavat taloudenhallinnan kysymyksissä ymmärrettävästi ja antavat helposti hyödynnettäviä vinkkejä arkeen.

Kaikki artikkelit, yrittäjätarinat, videot ja asiakirjapohjat löytyvät osoitteesta op.fi/yrittajan-talousvalmennus. Uusia sisältöjä tuotetaan säännöllisesti lisää.

OP:n teettämään ja Taloustutkimus Oy:n toteuttamaan tutkimukseen vastasi 140 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto oli 0–1,5 miljoonaa euroa. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina lokakuussa 2022.

OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi