OP:n kyselytutkimus: läheisen kuolema tai vakava sairastuminen lisää merkittävästi kiinnostusta taloudelliseen varautumiseen

Lähes joka toisen suomalaisen kiinnostus testamentin, hoitotahdon ja edunvalvontavaltuutuksen tekoa kohtaan on lisääntynyt läheisen kuoleman tai vakavan sairastumisen jälkeen. Naiset ja miehet reagoivat eri tavalla.

Vaikka kuolema osuu väistämättä jokaisen ihmisen kohdalle, siitä puhuminen koetaan vaikeaksi.

– Olemme tutkineet kuolemaan liittyviä palveluita Suomessa ja huomanneet, että kuolema on aihe, joka koetaan vaikeaksi ja siitä ei haluta puhua. Tämä vaikuttaa oleellisesti myös siihen, kuinka huonosti asian varalle varaudutaan. Se on itseään ruokkiva kierre, OP-Henkivakuutuksen toimitusjohtaja Sari Heinonen sanoo.

Usein kuolemaan liittyviä asioita ei haluta miettiä etukäteen. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun ihminen kohtaa läheisen kuoleman. OP Ryhmän kyselytutkimuksesta selviää, että läheisen kuolema tai vakava sairastuminen ovat vaikuttaneet suoraan siihen, miten erilaisiin varautumisen keinoihin suhtaudutaan.

– Melkein puolet vastaajista kertoi, että kiinnostus hoitotahdon ja edunvalvontavaltuutuksen tekemiseen sekä testamentin laatimiseen on lisääntynyt läheisen kuoleman tai sairastumisen jälkeen, Heinonen sanoo.

Kaikki eivät kuitenkaan toimi kiinnostuksensa pohjalta tai ajan saatossa aihe muuttuu taas kaukaisemmaksi.

– Osa saa kimmokkeen ja varautuu omalla kohdallaan, kun kohtaa ikäviä asioita lähipiirissä, mutta isolla osalla ihmisistä asiat jäävät selvitysasteelle. Se on ymmärrettävää, mutta harmillista, Heinonen sanoo.

Naiset ovat kiinnostuneempia taloudellisesta varautumisesta

Kyselytutkimuksessa korostui se, että naiset olivat kiinnostuneempia varautumisesta tulevaisuudessa kuin miehet.

–Esimerkiksi vakavan sairastumisen tai kuoleman lähipiirissä kohdanneista naisista 60 prosenttia vastasi, että kiinnostus hoitotahdon tekemistä kohtaan on lisääntynyt, kun vastaava luku miehillä oli vain 31 prosenttia. Tämä viittaa siihen, että naiset ottavat usein isompaa roolia vakavasti sairaiden läheisten hoitamisessa, Heinonen sanoo.

Lähes jokaisella suomalaisella on kotivakuutus, mutta hyvin harva turvaa omaa henkeään tai talouttaan tarpeeksi kattavasti vaikka läheisen kuolema tai vakava sairastuminen ovat tutkitusti isoimpia suomalaisten taloutta heilauttavia asioita. Taloudellinen varautuminen voi olla testamentin laatimisen ja asuntolainan suojaamisen lisäksi esimerkiksi säästämistä. Sekään ei vaadi suuria summia kuukausitasolla.

– Tärkeintä on se, että on kartoittanut eri vaihtoehtoja ja tarttunut toimeen. Tutkimus osoitti, että ihmiset miettivät varautumista, kun kohtaavat ikäviä asioita lähipiirissä, joten viimeistään siinä yhteydessä pitää keskustella myös taloudellisen varautumisen keinoista ennen kuin aikaikkuna taas sulkeutuu, Heinonen summaa.

OP Ryhmän toukokuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 18–79-vuotiaita suomalaista (n=2419) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 2,0 prosenttiyksikköä.