OP:n maksukorttidata: Kulutus elpyy kovaa vauhtia, korttimaksut korkeimmillaan korona-aikana

OP:n maksukorteilla tehdyt maksut ovat viime viikkoina nousseet korona-ajan korkeimpiin arvoihin. Koronavirustartuntojen laskeminen ja rajoitusten purkaminen ovat vauhdittaneet kulutuksen elpymistä. Vapaa-ajan viihdepalveluiden elpyminen on kuitenkin vasta alkutekijöissään rajoitusten vuoksi.

OP Ryhmän pankki- ja luottokorteilla tehdyt maksut ovat kesäkuun aikana nousseet korona-ajan korkeimpiin arvoihin. Maksut ovat jo nyt lähes 10 prosenttia korkeammalla tasolla kuin viime vuoden heinäkuussa, jolloin virustartuntoja ei juurikaan ollut. OP Ryhmän ekonomistien mukaan korttimaksujen kehitys viittaa siihen, että talouden elpyminen on ottamassa lisää vauhtia ja uutta suuntaa.

Tähän saakka talouden elpyminen on paljolti ollut teollisuusvetoista, mutta nyt myös palvelusektorilla elpyminen näyttää jälleen vauhdittuvan. Tämä itsessään kasvattaa bruttokansantuotetta ja edelleen kiihdyttää työllisyyden kasvun kautta talouskasvua. Koronakriisistä elpyminen näyttäisikin vauhdittuvan merkittävästi kesän aikana, OP Ryhmän senioriekonomisti Tomi Kortela toteaa.

OP:n ekonomistit ennustavat kuluvalle vuodelle 3,3 prosentin kasvua bruttokansantuotteeseen. Kotimaisen kulutuksen kiivas kasvu kesän alussa näyttäisi tukevan positiivisia talousennusteita.

Korttimaksut eivät kuitenkaan ole elpyneet tasaisesti. Palveluiden ja tavaroiden kulutus on elpynyt vahvasti kevään ja alkukesän aikana, kun taas rajoituksista kärsivillä matkailu- ja vapaa-ajan viihdepalvelusektoreilla on elpyminen ollut vielä vähäistä. Kun kokonaisuutena korttimaksut ovat ylittäneet selvästi kriisiä edeltäneen tason, niin vapaa-ajan viihdepalveluissa maksut ovat edelleen noin 40 prosenttia kriisiä edeltänyttä tasoa alempana.

Asiakkaiden korttimaksuissa ravintoloissa rajoitusten purkaminen kuitenkin näkyy vahvasti – rajoituksia purettaessa maksut ovat nousseet nopeasti. Toukokuun alusta ravintoloissa tehdyt korttimaksut ovat yli kaksinkertaistuneet.

Vaikka kulutus kasvaa, säästöjä kertyy yhä

Kotitalouksille kertyi viime vuonna 6 miljardia euroa enemmän säästöjä kuin vuonna 2019. OP Ryhmän korttidatan mukaan kulutus nousee kuitenkin suhteellisen maltillisesti, ja kotitalouksien odotetaan kerryttävän kesälläkin säästöjään. Kertyneitä säästöjä tuskin käytetään kokonaan kuluvan kesän aikana, vaan ne kanavoituvat paljolti osakemarkkinoille, asuntoihin ja mökkeihin.

Matkailun kaltaisilla sektoreilla voidaan nähdä hetken kestävä kulutusbuumi, kun rajoituksia poistetaan. Laajamittainen kulutusbuumi, jossa kotitalouksien säästäminen painuisi merkittävästi miinukselle, näyttää kuitenkin epätodennäköiseltä, toteaa senioriekonomisti Kortela.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi