OP:n selvitys: Nuoret suhtautuvat erittäin toiveikkaasti Helsingin pörssin tuleviin tuottoihin tänä vuonna – naiset suhtautuvat tuotto-odotuksiin varovaisemmin

OP:n toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan jopa 49 prosenttia 18–34-vuotiaista suomalaissijoittajista uskoo, että Helsingin pörssi tarjoaa kuluvan vuoden aikana parempia tuottoja kuin viime vuonna. Vanhemmat ikäryhmät sen sijaan suhtautuvat tuottoihin skeptisemmin. OP Varainhoito on sijoitusnäkemyksessään osakemarkkinoilla tällä hetkellä alipainossa.

OP Ryhmän toukokuussa teettämän kyselytutkimuksen mukaan 18–34-vuotiaista suomalaissijoittajista 49 prosenttia uskoo Helsingin pörssin tuottojen olevan tänä vuonna parempia kuin vuonna 2022.

Tuloksista ilmenee, että mitä nuorempi vastaaja on kyseessä, sitä positiivisempi on myös näkemys pörssin tuotto-odotuksiin. Kaikissa muissa ikäluokissa osuus parempaa pörssivuotta odottavista jää alle 30 prosenttiin. Esimerkiksi 65–79-vuotiaista suomalaissijoittajista Helsingin pörssin tarjoamiin tuottoihin positiivisesti suhtautuu vain 22 prosenttia.

– Osa nuorista on kokenut koronan jälkeisen nousun ja on oppinut heti, että taloudella ja pörsseillä on taipumus toipua kriiseistä. Iän myötä moni sijoittaja voi nähdä isomman talouskuvan haasteet tarkemmin ja miettiä enemmän esimerkiksi inflaation mahdollisia vaikutuksia. Toisaalta ikä voi myös tuoda tietynlaista pessimismiä ja varovaisuutta, sanoo OP:n henkilöavusteisten sijoituspalveluiden kehittämisestä vastaava Tiina Routamaa

Nuorten kiinnostus osakesijoittamista kohtaan on ollut selkeässä kasvussa. OP:n asiakasdatan mukaan 18–24-vuotiaat nuoret ovat kuluneen vuoden tammi–toukokuussa ostaneet osakkeita enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Kyselyn mukaan miehet uskovat parempien tuottojen mahdollisuuksiin enemmän kuin naiset. Kyse voi Routamaan mukaan olla pitkän ajan kulttuurista, joka elää vielä syvällä.

– Miehet ovat sijoittaneet pidempään ja aktiivisemmin esimerkiksi pörssiosakkeisiin, joten heillä on siitä yksinkertaisesti enemmän kokemusta. Koska sijoittaminen on aiemmin ollut painokkaammin miesten laji, he ovat myös varmasti enemmän sparrailleet aiheesta keskenään sekä perehtyneet asiaan esimerkiksi talousjournalismin tai -kirjallisuuden avulla. Tietoisuus riskien ja haittojen lisäksi hyödyistä muuttuu hitaasti.

OP Varainhoito suosii osakkeissa Yhdysvaltoja, Japania ja kehittyviä markkinoita

OP Varainhoidon strategin ja salkunhoitajan Jussi Hyödyn mukaan OP on sijoitusnäkemyksessään nyt osakkeissa alipainossa, koroissa ylipainossa ja rahamarkkinoilla alipainossa.

– Helsingin pörssissä on kymmenkunta painavaa osaketta, jotka eivät muodosta yhtenäistä markkinaa. Monet kotimaiset osakkeet ovat pääosin syklisiä ja Euroopasta riippuvaisia, joten Suomen pörssin tuottonäkymä on rinnastettavissa Euroopan markkinoiden tuottonäkymään, Hyöty sanoo.

Hyödyn mukaan sijoittajat olivat jo viime vuoden loppupuolella valmiita ostamaan matalalle arvostettuja, kehittyvien markkinoiden osakkeita, mutta nämä jäivät alkuvuonna lähtökuoppaan. Kireä rahapolitiikka hidastaa taloutta, mikä heijastuu erityisesti globaalista kaupasta riippuvaiseen suhdanneherkkään Eurooppaan.

– Suosimme tällä hetkellä osakkeissa Yhdysvaltoja, Japania ja kehittyviä markkinoita Euroopan sijasta. Maailman johtavat, tekoälystä hyötyvät teknologiayritykset ovat Yhdysvalloissa. Puolestaan Japanin entisestään keventynyt rahapolitiikka ohjaa sijoituksia osakkeisiin, Hyöty sanoo.

OP Ryhmän toukokuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 18–79-vuotiaita suomalaista (n=2 419) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 2,0 prosenttiyksikköä.