OP:n sijoitusnäkemys: Osakkeet ylipainoon, sillä keskuspankkien linja on muuttunut

OP Varainhoito nosti syyskuussa osakkeet salkuissaan ylipainoon, kun selvisi, että keskuspankkien tuki markkinoille on aiempaa oletettua suurempaa. OP:n päästrategin mukaan markkinanäkymät ovat nyt sijoittajan kannalta yleisesti hyvät.

Syyskuun lopulla osakkeet nostettiin OP:n sijoitusnäkemyksessä ylipainoon. Osakkeiden osuutta kasvatettiin, sillä keskuspankkien viimeaikaiset voimakkaat toimet hälventävät pelkoja talouden nopeasta jäähtymisestä.

– Viimeiset pari vuotta keskuspankit ovat keskittyneet inflaation hillitsemiseen. Nyt keskuspankit ovat kuitenkin muuttaneet linjaansa, minkä takia nostimme osakkeet salkuissa ylipainoon. Keskuspankit pyrkivät nyt turvaamaan talouden kasvun jatkumista, sillä inflaatio on hidastunut ja sen suitsiminen ei ole enää tärkein asia. Ympäristö, jossa talous kasvaa kohtuullisesti ja myös rahapolitiikka kevenee, on osakkeita tukeva, sanoo OP:n päästrategi Lippo Suominen.

– Keskuspankkien hyppy inflaatiohaukoista talouskasvun tukijoiksi on merkittävä uutinen osakemarkkinoille, tiivistää Suominen.

Osakemarkkinoiden sisällä OP hakee tuottoja valikoiduilta markkina-alueilta.

– Osakemarkkinoista suosikkimme ovat Yhdysvaltain markkinat, jotka ovat nauttineet hyvästä talous- ja tuloskasvusta. Haemme lisätuottoja salkkuun erityisesti Yhdysvaltojen keskikokoisista ja pienemmistä yrityksistä, jotka eivät ole arvostukseltaan yhtä kalliita kuin esimerkiksi maan monet suuret teknologiayhtiöt, sanoo Suominen.

Korkosijoitusten painotuksiin muutos – keskiössä yrityslainat ja kehittyvien maiden lainat

Osakepainon kasvattamisen lisäksi allokaatiossa muutettiin myös korkosijoitusten painotuksia. Kohtuullinen talouskehitys sekä keskuspankkien kevenevä rahapolitiikka tukevat yritysten velanmaksukykyä.

– Korkosijoituksissa luottoriskilliset sijoitukset ovat nyt selvimpiä hyötyjiä. Niiden korkotaso on korkein ja tulevia tuottoja tukee sekä yleinen korkotason lasku että luottoriskimarginaalien kaventuminen talousnäkymien vakautuessa ja maksuhäiriöriskien pienetessä. Täten eri riskitason yrityslainat sekä kehittyvien maiden lainat ovat ylipainossa salkuissamme, sanoo Suominen.

Suomisen mielestä vuoden loppuun suunnatessa näkymät ovat sijoittajan kannalta yleisesti hyvät.

– Näkymät ovat suotuisat, sillä elvytysaalto tukee taloutta ja rahamarkkinoita laajasti. Kannattaakin varmistaa, että on mukana markkinoilla eikä seisota varojaan tyhjän panttina, sillä tuottomahdollisuudet ovat lupaavat, kehottaa Suominen.

Lisätietoa OP Varainhoidon sijoitusnäkemyksestä

OP Varainhoidon sijoitusnäkemys kertoo, minkä markkinoiden tuottonäkymiä OP Varainhoidon asiantuntijat pitävät parhaimpina, ja miten OP:n salkunhoitajat painottavat eri markkinoita rahastoissa ja salkuissa.

OP Varainhoito Oy (jäljempänä ”OP Varainhoito”) on OP Ryhmään kuuluva sijoituspalveluyritys, jonka toimintaa valvoo Finanssivalvonta. OP Varainhoito tarjoaa omaisuudenhoitopalveluita instituutioille ja muille yhteisöille sekä varakkaille yksityishenkilöille. OP Varainhoito voi toimia myös OP-Rahastojen salkunhoitajana. Tämä OP Varainhoidon materiaali on yleistä markkinainformaatiota, joka ei täytä riippumattoman sijoitustutkimuksen edellytyksiä. OP Ryhmässä riippumatonta sijoitustutkimusta tuottaa OP Yrityspankki Oyj. Esityksen perustuu julkisiin lähteisiin ja informaatioon, joita OP Varainhoito pitää luotettavana. Tämä ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta, että esitetyt tiedot eivät kaikilta osin olisi täydellisiä ja virheettömiä. OP Varainhoito tai sen palveluksessa oleva henkilökunta eivät vastaa esityksestä ja näiltä sivuilta saatavan muun informaation perusteella tehtyjen sijoituspäätösten taloudellisesta tuloksesta tai muista vahingoista, joita esityksestä saadun informaation käytöstä mahdollisesti aiheutuu. Tätä esitystä ei tule pitää sijoitusneuvona, tarjouksena ostaa tai merkitä mitään arvopapereita, eikä kehotuksena yksittäisen sijoituksen toteuttamiseen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi