OP:n suuryritystutkimus: Suomalaiset suuryritykset katsovat itsevarmoina kriisien jälkeiseen aikaan – panoksia laitetaan nyt toiminnan turvaamiseen laajentumisen sijasta

Suomalaisilla suuryrityksillä on vahva taloudellinen asema ja hyvä näkemys siitä, miten toimintaa tulee kehittää kriisien jälkeiseen ympäristöön, selviää tänään julkaistusta Suuryritystutkimuksesta. Suuryritysten investointisuunnitelmat ovat kuitenkin maltillisia samalla, kun kasvuodotukset kysynnälle niin kotimaassa kuin ulkomailla ovat matalat.

Vaikka suuryritysten taloudellinen tilanne on vakaa, korostuu turvallisuushakuisuus OP:n tänään jo 11. kertaa julkaistun Suuryritystutkimuksen tuloksissa. Verrattuna viime vuoteen ja pandemian jälkeiseen optimismiin, on laajentumishaluisten yritysten osuus romahtanut.

– Toiminnan laajentamiseen tähtäävien yritysten osuus on tippunut yli 15 prosenttiyksikköä ollen nyt enää viidennes vastaajista. Suuryrityksistä lähes puolet tähtää vuonna 2023 toiminnan ja tuottavuuden tehostamiseen laajentumisen sijasta. Toiminnan tehostamiseen keskittyvien yritysten osuus on viimeksi ollut yhtä korkea vuonna 2017, kertoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.

Tehostamisesta huolimatta investointeja jatketaan. Energia- ja inflaatiokriisin vaikutukset ovat kuitenkin saaneet myös suuryritykset siirtymään säästöliekille ja keskittämään investoinnit aiempaa vahvemmin toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen. Arviot investointien suhteellisesta lisäyksestä ovat laskeneet lähes kaikissa kohdeluokissa viime vuoteen verrattuna, sekä aineettomien että aineellisten investointien osalta. Suhteellisesti eniten panoksia kasvatetaan kestävään liiketoimintaan siirtymisessä, tuotantokapasiteetissa sekä digitalisaatiossa.

– Säästötoimista huolimatta yli 86 prosenttia suuryrityksistä kertoo olevansa valmis investoimaan nopeasti, jos kysynnän voidaan ennakoida kasvavan keskipitkällä aikavälillä, Keitaanniemi sanoo.

Yritysjohtajat suhtautuvat varsin realistisesti kysynnän kehittymiseen niin kotimaassa kuin ulkomailla. Pääliiketoiminta-alueen kysynnän arvioitiin kasvavan vuonna 2023 vain 0,1 prosenttia Suomessa ja prosentin verran kansainvälisillä markkinoilla. Molemmat arviot laskivat useita prosenttiyksikköjä viime vuodesta. Myös alihankintaostojen ennakoidaan kasvavan viime vuotta vähemmän: ostojen odotetaan kasvavan tänä vuonna sekä Suomessa että ulkomailla hieman alle kaksi prosenttia.

Vahva taloudellinen asema ja nopea reagointikyky lisäävät suuryritysten iskunkestävyyttä

Suomalaisten suuryritysten taloudellinen asema on edelleen vahva. Viimeisimpien tilinpäätöstietojen mukaan suuryritysten kumulatiivinen liikevaihto kasvoi vuoden 2022 alkuun mennessä voimakkaasti. Myös keskimääräinen liikevaihtoon suhteutettu nettotulos nousi ennätystasolle, yli kahdeksaan prosenttiin liikevaihdosta.

Suomalaiset suuryritykset suhtautuvat tutkimuksen valossa itsevarmasti kriisien jälkeiseen aikaan. Suurimmiksi haavoittuvuuksiksi yritykset nimeävät inflaation kiihtymisen, työntekijöiden saatavuusongelmat ja epäluotettavat toimitusketjut.

– Useampi kuin kolme neljästä Suuryritystutkimukseen vastanneesta kokee, että yrityksellä on hyvä näkemys siitä, miten toimintaa tulee kehittää Ukrainan sodan jälkeiseen ympäristöön. Erityisen vahvaksi iskunkestävyys arvioidaan yrityksen taloudellisissa voimavaroissa, asiakassuhteissa ja tuotantoon liittyvissä ydintoiminnoissa, Keitaanniemi sanoo.

Tulokset perustuvat OP:n vuosittaiseen Suuryritystutkimukseen, joka mittaa suomalaisten suuryritysten näkemyksiä liiketoiminnan ja talouden kehityksestä. Tutkimukseen vastasi 199 henkilöä yhteensä 139 suomalaisesta tai Suomessa toimivasta suuryrityksestä, ja vastaajia ovat etenkin toimitusjohtajat, talous- ja rahoitusjohtajat sekä liiketoimintajohtajat. Vastaajayritysten yhteenlaskettu liikevaihto on viimeisimpien vahvistettujen tilinpäätöstietojen perusteella yli 204 miljardia euroa. Aineisto kerättiin syksyllä 2022. OP Ryhmä toteuttaa Suuryritystutkimuksen kumppaninaan Aalto-yliopiston professorien perustama NIBS-ajatushautomo. Suuryritystutkimusta on toteutettu vuodesta 2012 saakka. Aineisto on kansainvälisenä pitkittäistarkasteluna ainutlaatuinen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: