OP:n tutkimus: ESG on tuntematon käsite 90 prosentille mikroyrittäjistä – ”Luku on hälyttävän korkea”

Pk-yritykset pitävät vastuullisuutta tärkeänä teemana ja pyrkivät määrittelemään toiminnalleen keskeisiä vastuullisuuden osa-alueita, osoittaa OP Ryhmän teettämä kyselytutkimus. Vastuullisuusraportoinnissakin käytetty ESG-käsite tunnetaan pk-yrityksissä kuitenkin huonosti, mikä voi aiheuttaa ongelmia sääntelyn ja vaatimusten kasvaessa ylemmällä arvoketjussa.

Vastuullisuuden raportointi ja siihen liittyvä sääntely ovat heikosti tiedossa suurimmalla osalla pk-yrityksiä. Asia käy ilmi OP Ryhmän pk-yrityksille teettämästä kyselytutkimuksesta, jossa yrityksiltä kysyttiin muun muassa ESG-käsitteen tunnettavuutta.

OP:n kyselyyn vastaajista 64 prosenttia keskisuurista yrityksistä, 84 prosenttia pienistä yrityksistä ja 91 prosenttia alle 10 hengen mikroyrityksistä ei tuntenut ESG-käsitettä lainkaan. Vastuullisuusraportoinnissa käytetty ESG-käsite tarkoittaa yrityksen toiminnan raportointia ympäristövaikutuksien (Environmental), sosiaalisten (Social) sekä taloudellisten ja hallinnollisten vaikutusten (Governance) perusteella.

– Luvut ovat hälyttävän korkeita ja kielivät riittämättömästä perehtymisestä asiaan, jonka vaikutukset voivat yllättää. Sääntelyn määrän ja merkityksen kasvaessa arvoketjun isommilla toimijoilla vastuullisuusraportointi voi muodostua elintärkeäksi pk-yrityksille osana arvoketjua, sanoo OP:n pk-yritysasiakkaista vastaava johtaja Heikki Peltola.

Vastuullisuusraportointi on toistaiseksi lakisääteinen pakko vain suurimmille yhtiöille sekä pörssiyhtiöille. Sääntelyn merkityksen korostuessa yritysten toiminnassa, suuryritykset voivat vaatia myös alihankintaketjunsa yritykset vastuullisuusraportointiin omien velvoitteidensa vuoksi.

– Ne yritykset, joille ESG on merkittävä ja ajankohtainen aihe, ovat tutkimuksemme mukaan korostuneesti taloudellisesti vahvoja ja kasvuhakuisia yrityksiä. Vastuullisuudesta on selvästi hyötyä myös liiketoiminnan kannalta, Peltola lisää.

Yritysten epämuodollista vastuullisuustyötä raportointi ei tunnista

OP:n kyselytutkimuksen mukaan vastuullisuusteot vaikuttavat olevan monen pk-yrityksen arkea, mutta niitä ei aina osata sanoittaa vastuullisuusraportoinnin mukaisesti. Kyselytutkimukseen vastanneista pk-yrityksistä noin puolet kertoo tunnistaneensa heille tärkeitä vastuullisuuden osa-alueita.

Valtaosa yrityksistä ei myöskään ole määritellyt toimintaansa liittyviä vastuullisuuden teemoja. Kyselytutkimukseen osallistuneista vastaajista 17 prosenttia keskisuurista yrityksistä, 24 prosenttia pienistä yrityksistä ja 30 prosenttia mikroyrityksistä totesi vastuullisuuden olevan epämuodollinen osa heidän toimintaansa.

– Suunta on oikea, mutta ESG:n tunnistavaa vastuullisuutta tarvitaan. Esimerkiksi kuluttajat ja yhteistyökumppanit odottavat myös pk-yrityksiltä jatkuvasti enemmän näkyvää ja mitattavaa vastuullisuustyötä. Jo aiemmat tutkimuksemme ovat osoittaneet, että vain yksi kymmenestä suuryrityksestä on tyytyväinen toimitusketjuunsa vastuullisuuden kannalta, Peltola sanoo.

Vastuullisuusraportointi tutuksi

Kestävyysraportointia koskeva lainsäädäntö kehittyy ja tarkentuu koko ajan. Raportointivaateet vaikuttavat ainakin välillisesti pk-yrityksiin, sillä paine vaateiden mukaisesta toiminnasta voi siirtyä suuryrityksiltä ja sijoittajilta sekä rahoittajilta eteenpäin arvoketjussa.

Vastuullisuusraportoinnin viitekehys ja -järjestelmä kehittyvät ja hakevat vielä muotoaan pk-yritysten toiminnan osalta. Pk-yritykset tarvitsevat osaamista ja tukea kasvavien vastuullisuusvelvoitteiden täyttämiseksi.

– Pk-yrityksen kannattaakin kysyä suurilta kumppaneiltaan suoraan, mitkä ovat heidän odotuksensa jatkossa, ja hankkia tarvittaessa apua esimerkiksi vastuullisuusraportointiin. Muuten voi olla riskinä menettää merkittäviä asiakkuuksia, Peltola sanoo.

OP:n teettämään ja Red Note Oy:n toteuttamaan pk-yritysten valtakunnalliseen tutkimukseen osallistui yhteensä 1 098 vastaajaa. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina syys-marraskuussa 2022.

Lisätietoja ESG:stä sekä vastuullisuudesta Yrittäjän talousvalmennuksessa op.fi/esg-opas

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi