OP:n tutkimus: Suomalaiset ahkeria säästäjiä koronakriisin iskiessä

OP tutki suomalaisten taloustaitoja ja -asenteita juuri ennen koronapandemian leviämistä. Moniin kotitalouksiin voimakkaasti vaikuttanut kriisi on realisoinut taloudellisten puskureiden välttämättömyyden. Koronakriisin myötä OP:n käyttötilien talletukset ovat kasvaneet alkuvuonna.

OP:n tammikuussa 2020 tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaisista 70 prosenttia säästi tai sijoitti, heistä lähes puolet säännöllisesti ja neljännes satunnaisesti. Yleisin syy säästämiselle ja sijoittamiselle oli pahaan päivään varautuminen (69 prosenttia vastaajista). Se oli selvästi yleisempi syy naisilla (75 prosenttia) kuin miehillä (63 prosenttia).

Suomalaisista 30 prosenttia ei säästänyt tai sijoittanut lainkaan. Ne, jotka eivät säästäneet tai sijoittaneet kertoivat suurimmaksi esteeksi sen, että heillä ei ole ylimääräistä varallisuutta sijoitettavaksi.

- Suomalaiset ovat perinteisesti olleet aktiivisia säästäjiä, ja sitä tehdään myös hyvän päivän varalle, kuten matkoihin tai hankintoihin. Uskon kuitenkin, että kriisin seurauksena säästäminen pahan päivän varalle lisääntyy, kun oman talouden puskureiden merkitys näkyy konkreettisesti, sanoo OP:n varallisuudenhoitoasiakkaista vastaava johtaja Kai Kalajainen.

Puskureita kerätään nyt mahdollisuuksien mukaan

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että käyttötileillä pidetään hieman normaalia enemmän käteistä. Tammi-maaliskuun aikana OP:lla käyttötilien talletukset kasvoivat 2,2 prosenttia.

- Kriisiä leimaava epävarmuus ja talouden jyrkät käänteet ovat saaneet ihmiset varautumaan haastaviin aikoihin. Merkittävällä osalla kotitalouksista taloudellinen tilanne on vaikeutunut lomautusten takia ja puskureita kerätään nyt mahdollisuuksien mukaan, toteaa Kalajainen.

Naiset selvästi enemmän huolissaan omista sijoitustaidoistaan

Koronakriisi on iskenyt erityisesti naisvaltaiselle palvelualalle, jossa moni joutui nopeasti taloudelliseen ahdinkoon. OP:n tammikuussa teettämässä tutkimuksessa kävi ilmi, että naisista yli 40 prosenttia oli huolissaan omista sijoitustaidoistaan, kun taas miehistä vastaava osuus oli 28 prosenttia. Myös sijoitusten riskit huolettivat naisia (50 prosenttia) enemmän kuin miehiä (43 prosenttia).

OP:lla käyttötilien kasvaneiden talletusten lisäksi rahasto- ja osakesäästäminen on ollut kevään aikana vilkasta. Myös rahastojen osuudenomistajien määrä kasvoi tammi-huhtikuussa 39 000:lla.

- Maaliskuussa näimme monien varovaisten säästäjien vähentävän sijoituksiaan yhdistelmärahastoista, mutta toisaalta todella monet riskiä sietävät asiakkaat tekivät rahastomerkintöjä erityisesti osakerahastoihin. Euroissa mitattuna lunastuksia oli merkintöjä enemmän, Kalajainen kertoo.

Tiedot perustuvat verkkopaneelissa toteutettuun kyselytutkimukseen, johon vastasi noin 1 100 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti OP:n toimeksiannosta Taloustutkimus. Tiedot kerättiin tammikuussa 2020. Aineiston virhemarginaali on noin +/-3 prosenttiyksikköä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi