OP:n Yrityspulssi-tutkimus: Eurovaalien tulos suomalaisyrityksille Yhdysvaltain presidentinvaalien tulosta merkittävämpi – Peräti 70 prosenttia toivoo Bidenin voittoa

Vaikka eurovaalien tulos nähdään presidentinvaalien lopputulemaa tärkeämmäksi yritysten oman toiminnan kannalta, on suomalaisilla yrityksillä selkeä näkemys siitä, kumpaa ehdokasta ne kannattavat seuraavaksi Yhdysvaltain presidentiksi.

Suomalaisista yrityksistä lähes puolet näkee eurovaaleilla ja kolmannes Yhdysvaltain presidentinvaaleilla olevan merkitystä oman toimintansa kannalta, selviää OP:n tuoreesta Yrityspulssi-tutkimuksesta. Kyselytutkimukseen vastasi huhtitoukokuussa 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa.

Yrityksistä peräti 70 prosenttia näkee, että Joe Biden olisi heidän yrityksensä näkökulmasta Donald Trumpia parempi vaihtoehto vaalivoittajaksi marraskuisissa Yhdysvaltain presidentinvaaleissa. Vain muutama prosentti vastaajayrityksistä kokee, että Trump olisi heille parempi vaihtoehto. 27 prosenttia yrityksistä ei osaa ottaa asiaan kantaa.

– Suomalaisyritykset ovat asiasta varsin yksimielisiä. Yritykset toivovat toimintaympäristöönsä vakautta erityisesti viime vuosien globaalin turbulenssin jälkeen – epävarmuus on aina myrkkyä investoinneille. Bidenin politiikan ja sen vaikutusten kansainväliseen kauppaan voidaan nähdä olevan paremmin ennakoitavissa. Lisäksi esimerkiksi Bidenin ympäristöpolitiikka on Trumpia enemmän linjassa EU:n ympäristöpolitiikan ja -tavoitteiden kanssa, kertoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.

Yrityksistä vajaa kolmannes ei näe Yhdysvaltain presidentinvaalien tuloksella vaikutusta omaan toimintaansa. Tutkimukseen vastanneista eniten vaikutuksia presidentinvaalitulokselta odottavat teollisuuden alan ja vähiten kaupan alan yritykset.

Eurovaalien 2024 polttavat teemat ovat yrityksille tärkeitä

Eurovaaleissa pinnalla ovat tänä vuonna erityisesti Euroopan turvallisuustilanne, suurvaltojen välinen kilpailu sekä ympäristöasiat, kuten ilmastonmuutoksen torjunta.

– Suomi on vahvasti vientivetoinen maa ja samalla yksi eniten globalisaatiosta hyötyneistä maista. EU-tasolla linjattavat asiat, kuten sääntely, sekä Euroopan alueen turvallisuustilanne vaikuttavat voimakkaasti suomalaisten tuonti- ja vientiyritysten toimintaan. Siksi ei ole yllättävää, että lähes puolet yrityksistä näkee EU-vaalien tuloksella olevan merkitystä omaan liiketoimintaansa – enemmän, kuin esimerkiksi Yhdysvaltain presidentinvaaleilla, Keitaanniemi sanoo.

Yrityspulssin vastaajista vajaa 40 prosenttia näkee kansainvälisen yritysvastuun sääntelyn hyödyttävän suomalaisyrityksiä, koska se luo kaikille tasavertaiset pelisäännöt. Tällä hetkellä yrityksiä puhuttavat esimerkiksi Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) ja Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), jonka raportointivelvoite tuli voimaan suurissa yrityksissä vuoden 2024 alusta.

– Vaikuttavuuden mutta myös tasavertaisen kilpailu- ja toimintaympäristön luomiseksi on hyvä, että yritysvastuusta säädellään koko EU:n tasolla. EU-tasoisen yritysvastuun sääntelyn voi nähdä tuovan kilpailuetua suomalaisyrityksille, jotka ovat monella tapaa edelläkävijöitä kestävässä liiketoiminnassa. Samalla sääntelyn tuoma ennakoitavuus lisää myös Suomen houkuttelevuutta vihreiden investointien näkökulmasta, Keitaanniemi toteaa.

OP Ryhmän teettämään ja Taloustutkimus Oy:n toteuttamaan Yrityspulssi-kyselytutkimukseen vastasi 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto oli vähintään 100 miljoona euroa. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2024.

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja lähes 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi