OP:n Yrityspulssi-tutkimus: Joka kolmas yritys aikoo kasvattaa investointejaan heti korkojen laskettua

Juuri nyt yritykset satsaisivat korkojen laskiessa digitalisaatioon, vastuullisuuteen sekä osaamiseen ja henkilöstöön, paljastaa tuore tutkimus. Yrityskaupat ovat kiikarissa yli 40 prosentilla yhtiöistä.

OP:n tuoreessa Yrityspulssi-tutkimuksessa 32 prosenttia suomalaisista yrityksistä kertoo aikovansa kasvattaa investointejaan heti, kun korot laskevat. Suurin piirtein yhtä moni katsoo, ettei investointien kasvattaminen ole juuri nyt ajankohtaista. Kyselytutkimukseen vastasi huhti–toukokuussa 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa.

Euroalueen keskuspankki EKP ilmoitti eilen laskevansa ohjauskorkoaan 0,25 prosenttiyksikköä 3,75 prosenttiin. OP:n tutkimuksen mukaan suosituimpia investointikohteita ovat juuri nyt digitalisaatio, vastuullisuus sekä osaaminen ja henkilöstö. Noin kolme neljästä investointien kasvattamista kaavailevista yrityksistä aikoo panostaa näihin.

– Paitsi asuntovelallisia, laskevat korot kiinnostavat myös yrityksiä, jotka toivovat matalamman korkotason vauhdittavan talouden elpymistä. Vaikka Suomen taloustilanne on yhä haastava, on tärkeä muistaa, että huomisen menestyksen edellytykset rakennetaan tänään. Suomalaisten yritysten tulisikin luottaa itseensä entistä enemmän, katsoa vallitsevaa suhdannetta pidemmälle ja hakea rohkeasti kansainvälistä kasvua, OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi sanoo.

Tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisfirmojen kiinnostusta yrityskauppoihin. Tutkimukseen vastanneista yrityksistä 43 prosenttia kertoi etsivänsä aktiivisesti mahdollisuuksia yrityskauppoihin. Lähes yhtä moni vastaaja oli eri mieltä väitteen kanssa.

– Yrityskauppamarkkinat ovat olleet hiljaisia viime aikoina yleisen epävarmuuden ja varovaisuuden kasvettua. On mielenkiintoista nähdä, miten koronlaskujen alkaminen vaikuttaa kehitykseen. Ajattelen itse, että jos yhtiö on hyvässä kunnossa ja yrityskaupat sopivat sen strategiaan, yrityskauppoja kannattaa pyrkiä tekemään myös haastavampina aikoina, rahoituksen järjestämisestä vastaava johtaja Laura Hakamies OP Yrityspankista kertoo.

OP Ryhmän teettämään ja Taloustutkimus Oy:n toteuttamaan Yrityspulssi-kyselytutkimukseen vastasi 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto oli vähintään 100 miljoona euroa. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2024.

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi