OP:n Yrityspulssi-tutkimus: Valtaosa yrityksistä pyrkinyt edistämään sukupuolten tasa-arvoa johtotehtävissä – tulokset toistaiseksi laihoja

Naiset luotsaavat Suomessa vain murto-osaa suurimmista pörssiyhtiöistä. Lähes 40 prosenttia OP:n Yrityspulssi-tutkimukseen vastanneista yhtiöistä kertoo kohdanneensa haasteita yrittäessään saada sukupuolten tasa-arvoa toteutumaan johtotehtävissä.

Selkeä enemmistö, 68 prosenttia, OP:n Yrityspulssi-tutkimukseen vastanneista suomalaisista yrityksistä on tehnyt toimenpiteitä edistääkseen sukupuolten tasa-arvoa johtotehtävissä. Kyselytutkimukseen vastasi huhti–toukokuussa 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa.

”Vastausten perusteella tasa-arvon toteutuminen johtotehtävissä koetaan tärkeäksi teemaksi isoissa yrityksissä. Käytännössä monissa yhtiössä ollaan vasta alkumetreillä tasa-arvotyön kanssa. Tekemämme selvityksen mukaan naiset luotsasivat toukokuun lopussa Helsingin pörssin 50:stä markkina-arvoltaan suurimmasta pörssiyhtiöstä vain kuutta prosenttia”, OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi sanoo.

Tutkimukseen vastanneista yhtiöistä 38 prosenttia kertoikin kohdanneensa haasteita yrittäessään saada sukupuolten tasa-arvo toteutumaan johtotehtävissä. Hieman suurempi osuus, 44 prosenttia, oli eri mieltä väitteen kanssa.

Yrityksiin kohdistuu kasvavissa määrin vaatimuksia liittyen henkilöstön monimuotoisuuteen. Vaatimukset koskevat erityisesti suuria yrityksiä. Esimerkiksi vuonna 2022 hyväksytyn EU-direktiivin mukaan pörssiyhtiöiden hallituksissa tulee olla 40 prosenttia aliedustettua sukupuolta vuoteen 2026 mennessä. Direktiivin tarkoituksena on siis lisätä naisten määrää hallituksissa, ja kiinnittää samalla huomiota valintaprosessiin.

Lähes kolmannes Yrityspulssiin vastanneista yhtiöistä kertoi kaipaavansa lisää konkreettisia keinoja, joilla edistää sukupuolten tasa-arvoa johtotehtävissä.

”Viime vuonna meillä OP:ssa johtajista 34 prosenttia ja hallinnosta 43 prosenttia oli naisia. Tasa-arvon edistäminen vaatii siis huomiota myös meiltä ja työ sen eteen jatkuu. Pyrimme esimerkiksi rohkaisemaan lapsiperheellisiä OP:laisia käyttämään perhevapaita tasapuolisemmin vuoden 2022 perhevapaauudistuksen mukaisesti”, Keitaanniemi sanoo.

Keitaanniemen mukaan yksi tärkeä keino monimuotoisuuden edistämiseen on kiinnittää tietoisesti huomiota henkilövalinnoissa monipuoliseen osaamiseen ja kokemukseen sekä käydä avointa keskustelua vaadittavasta osaamisesta. Esimerkiksi vaadittavaa toimialaosaamista olisi hyvä pohtia kriittisesti.

”Monissa yhtiöissä päädytään helposti valitsemaan lisää samanlaista osaamista, ellei tietoisesti mietitä, mikä on tässä ajassa tärkeää ja miten yhteisen ajattelun monimuotoisuutta voidaan lisätä. Suomessa on nähty esimerkiksi hyviä onnistumisia siinä, että toimitusjohtaja on tullut toiselta toimialalta ja tuonut uudenlaista ajattelua”, Keitaanniemi sanoo.

OP Ryhmän teettämään ja Taloustutkimus Oy:n toteuttamaan Yrityspulssi-kyselytutkimukseen vastasi 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto oli vähintään 100 miljoona euroa. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2024.

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi