OP Osuuskunnan kokouksen päätökset ja vuoden 2021 Gebhard-mitalit

OP Osuuskunta piti varsinaisen osuuskunnan kokouksensa Helsingissä 21.4.2021. Kokous muun muassa vahvisti vuoden 2020 tilinpäätöksen, myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden ja teki tarvittavat henkilövalinnat. Kokouksen yhteydessä julkistettiin myös kolme OP Ryhmän Gebhard-mitalin saajaa. Kokous toteutettiin vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi poikkeusjärjestelyin pääosin etäyhteyksien välityksellä.

Hallintoneuvoston jäsenet

OP Ryhmän nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti hallintoneuvostoon valittiin seuraavat hallintoneuvoston jäsenet uudelleen: hankintapäällikkö Päivi Hakasuo (Länsi-Suomi–Sydkusten OP-liitto), toimitusjohtaja Mika Helin (Etelä-Suomen OP-liitto), restonomi, MBA Mervi Hinkkanen (Itä-Suomen OP-liitto), professori Juha Junttila (Pohjois-Suomen OP-liitto), yrittäjä Taija Jurmu (Pohjois-Suomen OP-liitto), KHT-tilintarkastaja Katja Kuosa-Kaartti (Etelä-Suomen OP-liitto), tohtoriopiskelija Päivi Kujala (Pohjanmaa–Österbotten OP-liitto), toimitusjohtaja Pekka Lehtonen (Sisä-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Sirpa Leppäkoski (Sisä-Suomen OP-liitto), johtaja Timo Metsä-Tokila (Länsi-Suomi–Sydkusten OP-liitto), Senior Manager Anssi Mäkelä (Sisä-Suomen OP-liitto), CFO Annukka Nikola (Etelä-Suomen OP-liitto), maatalous- ja metsätieteiden tohtori Yrjö Niskanen (Itä-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Ulf Nylund (Pohjanmaa–Österbotten OP-liitto), maatalousyrittäjä Johanna Pättiniemi (Länsi-Suomi–Sydkusten OP-liitto), kehitysjohtaja Tiina Rajala (Pohjois-Suomen OP-liitto), professori Petri Sahlström (Pohjois-Suomen OP-liitto), yrittäjä Carolina Sandell (Länsi-Suomi–Sydkusten OP-liitto), maatalousyrittäjä Timo Saukkonen (Etelä-Suomen OP-liitto), professori Markku Sotarauta (Sisä-Suomen OP-liitto), yrittäjä Timo Syrjälä (Pohjanmaa–Österbotten OP-liitto), toimitusjohtaja Pauliina Takala (Sisä-Suomen OP-liitto) ja toimitusjohtaja Ari Väänänen (Itä-Suomen OP-liitto).

Uusiksi hallintoneuvoston jäseniksi valittiin toimitusjohtaja Raili Hyvönen (Itä-Suomen OP-liitto), apulaisprofessori Saara Julkunen (Itä-Suomen OP-liitto), kehittämispäällikkö Mika Kainusalmi (Etelä-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Matti Kiuru (Länsi-Suomi–Sydkusten OP-liitto), aluekappalainen Toivo Loikkanen (Itä-Suomen OP-liitto), maatalousyrittäjä Veijo Manninen (Pohjanmaa–Österbotten OP-liitto), toimitusjohtaja Kaisa Markula (Länsi-Suomi–Sydkusten OP-liitto), palveluesimies Jarmo Nurmela (Pohjanmaa–Österbotten OP-liitto), toimitusjohtaja Heikki Palosaari (Pohjois-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Teuvo Perätalo (Pohjois-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Tuomas Puttonen (Sisä-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Jyrki Rantala (Pohjanmaa–Österbotten OP-liitto) ja toimitusjohtaja Teemu Sarhemaa (Etelä-Suomen OP-liitto).

Valittujen jäsenten osalta osuuspankin toimitusjohtajan toimikausi on enintään kaksi vuotta ja hallintohenkilön enintään neljä vuotta luettuna varsinaisen osuuskunnan kokouksen päättymisestä varsinaisen osuuskunnan kokouksen päättymiseen.

Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa hallintoneuvoston päätöksen mukaisesti CFO Annukka Nikola ja varapuheenjohtajina professori Markku Sotarauta ja toimitusjohtaja Ari Väänänen.

Tilintarkastajan valinta

Osuuskunnan tilintarkastajaksi tilikaudeksi 2021 valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab. KPMG Oy Ab:n nimeämänä päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Juha-Pekka Mylén.

Gebhard-mitalit

Osuuskunnan kokouksen yhteydessä julkistettiin kolme OP Osuuskunnan hallintoneuvoston myöntämän Gebhard-mitalin saajaa. Gebhard-mitali on OP Ryhmän korkein kunniamerkki, ja se voidaan myöntää osuuspankkien toimihenkilöille, hallinnon edustajille tai muille huomattavimmin ansioituneille henkilöille ansiokkaasta elämäntyöstä OP Ryhmässä.

Vuoden 2021 Gebhard-mitalien saajat:

Rahastoasiantuntija ja pääluottamusmies Eija Laurila on toiminut OP Ryhmän keskusyhteisökonsernin pääluottamusmiehenä vuodesta 2018. Hän on ollut Ammattiliitto Pron hallituksen jäsen vuodesta 2020, OP Ryhmän henkilöstörahaston hallituksen jäsen vuodesta 2014 ja OPRY Henkilöstöyhdistys PRO ry:n varapuheenjohtaja vuodesta 2013. Hän on tehnyt pitkän uran eri tehtävissä ja luottamustoimissa OP Ryhmässä vuodesta 1986.

Liiketoimintajohtaja ja johtokunnan varapuheenjohtaja Olli Lehtilä vastaa OP Ryhmän Vakuutusasiakkaat-liiketoiminnasta. Hän on toiminut OP Ryhmän pääjohtajan sijaisena vuodesta 2020 ja Pohjola Vakuutuksen toimitusjohtajana vuodesta 2014, jota ennen hän toimi Helsingin OP Pankin toimitusjohtajana vuosina 2011–2014 ja Tampereen Seudun Osuuspankin toimitusjohtajana vuosina 2006–2010. Hän on tehnyt pitkän uran OP Ryhmän johtotehtävissä osuuspankeissa ja keskusyhteisökonsernissa.

Toimitusjohtaja Olli Tarkkanen on toiminut OP Etelä-Pohjanmaan toimitusjohtajana vuodesta 2010 ja toimi sitä ennen Iisalmen Osuuspankin toimitusjohtajana vuosina 2005–2010. Hän on ollut OP Osuuskunnan hallituksen jäsen vuodesta 2020 ja OP Koti Etelä-Pohjanmaan hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2010. Vuosina 2015–2019 hän toimi OP Osuuskunnan hallintoneuvoston jäsenenä ja 2016–2019 hallintoneuvoston varapuheenjohtajana. Hän on tehnyt pitkän uran OP Ryhmän osuuspankeissa eri johtotehtävissä.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi