OP Osuuskunnan kokouksen päätökset ja vuoden 2023 Gebhard-mitalit

OP Osuuskunta piti varsinaisen osuuskunnan kokouksensa Helsingissä 26.4.2023. Kokous muun muassa vahvisti vuoden 2022 tilinpäätöksen, myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden ja teki tarvittavat henkilövalinnat. Kokouksen yhteydessä jaettiin myös kolme Gebhard-mitalia ansiokkaasta työstä OP Ryhmässä.

Hallintoneuvoston jäsenet

OP Ryhmän nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti hallintoneuvostoon valittiin seuraavat hallintoneuvoston jäsenet uudelleen: filosofian maisteri Eeva Harju (Pohjois-Suomen OP-liitto), professori Saara Julkunen (Itä-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Matti Kiuru (Länsi-Suomi-Sydkusten OP-liitto), vanhempi maatalousekonomisti Päivi Kujala (Pohjanmaa-Österbotten OP-liitto), KHT-tilintarkastaja Katja Kuosa-Kaartti (Etelä-Suomen OP-liitto), Senior Manager Anssi Mäkelä (Sisä-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Kari Mäkelä (Sisä-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Heikki Palosaari (Pohjois-Suomen OP-liitto), toimitusjohtaja Jyrki Rantala (Pohjanmaa-Österbotten OP-liitto), toimitusjohtaja Teemu Sarhemaa (Etelä-Suomen OP-liitto) ja toimitusjohtaja Ari Väänänen (Itä-Suomen OP-liitto).

Uusiksi hallintoneuvoston jäseniksi valittiin myyntipäällikkö Jan Drugge (Länsi-Suomi-Sydkusten OP-liitto), henkilöstöjohtaja Titta Saksa (Itä-Suomen OP-liitto) ja yrittäjä Miika Sunikka (Itä-Suomen OP-liitto).

Valittujen jäsenten osalta osuuspankin toimitusjohtajan toimikausi on enintään kaksi vuotta (2023–2025) ja hallintohenkilön enintään neljä vuotta (2023–2027). Titta Saksa ja Miika Sunikka valittiin kesken toimikauden eronneiden jäsenien tilalle näiden toimikauden loppuun asti: Saksan toimikausi on 2023–2024 ja Sunikan 2023–2026.

Järjestäytymiskokouksessaan hallintoneuvosto valitsi puheenjohtajakseen uudelleen hallituksen puheenjohtaja Annukka Nikolan ja varapuheenjohtajikseen yrittäjä Taija Jurmun ja toimitusjohtaja Ari Väänäsen.

Tilintarkastajan valinta

Osuuskunnan tilintarkastajaksi tilikaudeksi 2023 valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab. KPMG Oy Ab:n nimeämänä päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Juha-Pekka Mylén.

Gebhard-mitaleita myönnettiin kolmelle ansioituneelle

Osuuskunnan kokouksen yhteydessä jaettiin kolme OP Osuuskunnan hallintoneuvoston myöntämää Gebhard-mitalia, joka on OP Ryhmän korkein kunniamerkki. Se voidaan myöntää osuuspankkien toimihenkilöille, hallinnon edustajille tai muille huomattavimmin ansioituneille henkilöille ansiokkaasta työstä OP Ryhmässä. Mitaleita myönnetään vuosittain enintään kolme kappaletta, mutta merkittävinä juhlavuosina kuitenkin enintään kymmenen kappaletta.

Vuoden 2023 Gebhard-mitalien saajat:

Toimitusjohtaja Mika Helin on toiminut Etelä-Hämeen OP:n toimitusjohtajana vuodesta 2016 lähtien. Tätä ennen hän toimi OP Etelä-Hämeen varatoimitusjohtajana vuosina 2014–2015 ja Hämeenlinnan Seudun OP:n varatoimitusjohtajana vuosina 2003–2013. Hän aloitti OP-uransa vuonna 1998 Osuuspankkikeskuksessa liiketoiminnan kehittäjänä. Hän on ollut OP Osuuskunnan hallintoneuvoston ja hallintoneuvoston työvaliokunnan jäsen vuodesta 2019 ja hallintoneuvoston strategiajaoksen jäsen vuodesta 2020 alkaen. Hän on toiminut Hämeen kauppakamarin hallituksen jäsenenä vuodesta 2018 ja varapuheenjohtajana vuodesta 2021 alkaen. Hän oli Etelä-Suomen OP-liiton hallituksen jäsenen vuosina 2016–2017 ja varapuheenjohtaja 2018–2019.

Asianajaja ja yrittäjä Taija Jurmu on toiminut OP Osuuskunnan hallintoneuvoston jäsenenä vuodesta 2016 ja ensimmäisenä varapuheenjohtajana vuodesta 2022 alkaen. Hän on hallintoneuvoston vastuullisuus- ja palkitsemisjaoksen puheenjohtaja ja nimitystoimikunnan varapuheenjohtaja. Hän oli OP Osuuskunnan hallintoneuvoston strategiajaoksen varapuheenjohtaja 2020–2022, OP Osuuskunnan palkitsemisvaliokunnan ja keskusyhteisökonsernin johdon nimitysvaliokunnan jäsen vuosina 2017–2019 sekä OP Eläkesäätiön hallintoneuvoston että OP Eläkekassan edustajiston jäsen vuosina 2020–2022. Hän on ollut Pohjolan Osuuspankin hallituksen jäsenen vuodesta 2013 ja nimitysvaliokunnan jäsen vuodesta 2014 alkaen ja toimi hallituksen varapuheenjohtajana vuosina 2014–2018 ja puheenjohtajana vuodesta 2018 alkaen. Vuosina 2012–2013 hän oli Pohjolan Osuuspankin hallintoneuvoston ja tarkastusvaliokunnan jäsen. Hän on myös Osuustoimintakeskus Pellervon osuustoiminnan neuvottelukunnan jäsen ja OP Ryhmän Tutkimussäätiön hallituksen varapuheenjohtaja. Aikaisemmin urallaan hän on toiminut Lapin kauppakamarissa eri tehtävissä.

Toimitusjohtaja Olli Näsi on toiminut Satakunnan OP:n toimitusjohtajana vuosina 2012–2022 ja vuodesta 2022 alkaen OP Satapirkan toimitusjohtajana. Hän aloitti uransa OP:lla pankinjohtajana Jämsän OP:ssa vuonna 1992. Hän oli OP Osuuskunnan hallintoneuvoston jäsen 2016–2021, hallintoneuvoston riskienhallintavaliokunnan jäsen 2016–2021 ja strategiajaoksen jäsen 2020–2021. Hän on OP-Eläkesäätiön hallituksen varapuheenjohtaja. Hän on ollut Satakunnan Kauppakamarin Huittisten paikallisvaliokunnan jäsen vuodesta 1999 ja puheenjohtaja vuosina 2019–2021. Lisäksi hän toimi Helsingin OP Pankki Oyj:n hallintoneuvoston jäsenenä vuosina 2001–2014 ja Huittisten OP-Kiinteistökeskus Oy:n hallituksen puheenjohtajana 1999–2012.