OP Osuuskunnan kokouksen päätökset ja vuoden 2024 Gebhard-mitalit

OP Osuuskunta piti varsinaisen osuuskunnan kokouksensa Helsingissä 23.4.2024. Kokous muun muassa vahvisti vuoden 2023 tilinpäätöksen, myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden ja teki tarvittavat henkilövalinnat. Kokouksen yhteydessä jaettiin myös kolme Gebhard-mitalia ansiokkaasta työstä OP Ryhmässä.

Hallintoneuvoston jäsenet

OP Ryhmän nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti hallintoneuvostoon valittiin seuraavat erovuoroiset hallintoneuvoston jäsenet uudelleen: toimitusjohtaja Kaisa Markula (Länsi-Suomi – Sydkusten OP Liitto), toimitusjohtaja Ulf Nylund (Pohjanmaa – Österbotten OP Liitto), toimitusjohtaja Teuvo Perätalo (Pohjois-Suomen OP Liitto), henkilöstöjohtaja Titta Saksa (Itä-Suomen OP Liitto) ja professori Markku Sotarauta (Sisä-Suomen OP Liitto).

Uusiksi hallintoneuvoston jäseniksi valittiin asiakkuusjohtaja Essi Alaluukas (Etelä-Suomen OP Liitto), lehtori Kati Antola (Länsi-Suomi – Sydkusten OP Liitto), lakimies Sanna Ebeling (Pohjois-Suomen OP Liitto), toimitusjohtaja Jouni Hautala (Länsi-Suomi – Sydkusten OP Liitto), toimitusjohtaja Miia Hirvonen (Etelä-Suomen OP Liitto), toimitusjohtaja Ari Karhapää (Itä-Suomen OP Liitto), toimitusjohtaja Juha Korhonen (Etelä-Suomen OP Liitto), toimitusjohtaja Leena Perämäki (Pohjanmaa – Österbotten OP Liitto), toimitusjohtaja Eija Sipola (Pohjois-Suomen OP Liitto), toimitusjohtaja Kirsi Soltin (Sisä-Suomen OP Liitto), toimitusjohtaja Agneta Ström-Hakala (Pohjanmaa – Österbotten OP Liitto) ja yrittäjä Antti Turkka (Pohjois-Suomen OP Liitto).

Valittujen jäsenten osalta osuuspankin toimitusjohtajan toimikausi on enintään kaksi vuotta (2024–2026) ja hallintohenkilön enintään neljä vuotta (2024–2028). OP Osuuskunnan sääntöjen mukaan hallintoneuvostoon kuuluu 36 osuuskunnan kokouksen valitsemaa jäsentä.

Järjestäytymiskokouksessaan hallintoneuvosto valitsi puheenjohtajakseen uudelleen hallituksen puheenjohtaja Annukka Nikolan ja varapuheenjohtajikseen yrittäjä Taija Jurmun ja toimitusjohtaja Ari Väänäsen.

Tilintarkastajan valinta

Vuosikokous valitsi uuden tilintarkastajan sekä ensimmäistä kertaa kestävyysraportoinnin varmentajan.

OP Osuuskunnan tilintarkastajaksi tilikaudeksi 2024 valittiin tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, jonka nimeämänä päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Lauri Kallaskari.

OP Ryhmän EU:n kestävyysraportointidirektiivin (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) mukaisen kestävyysraportoinnin varmentajaksi valittiin tilikaudelle 2024 kestävyystarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, jonka nimeämänä päävastuullisena kestävyysraportointitarkastajana toimii KRT Tiina Puukkoniemi.

Tilintarkastajan ja kestävyysraportoinnin varmentajan palkkiot maksetaan kohtuullisen laskun mukaan.

Gebhard-mitaleita myönnettiin kolmelle ansioituneelle

OP Osuuskunnan kokouksen yhteydessä jaettiin kolme OP Osuuskunnan hallintoneuvoston myöntämää Gebhard-mitalia, joka on OP Ryhmän korkein kunniamerkki. Se voidaan myöntää osuuspankkien toimihenkilöille, hallinnon edustajille tai muille huomattavimmin ansioituneille henkilöille ansiokkaasta työstä OP Ryhmässä. Mitaleita myönnetään vuosittain enintään kolme kappaletta, mutta merkittävinä juhlavuosina kuitenkin enintään kymmenen kappaletta.

Vuoden 2024 Gebhard-mitalien saajat:

Toimitusjohtaja, maa- ja metsätalousyrittäjä Veijo Manninen on toiminut Suomenselän OP:n hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2012 lähtien. Tätä ennen hän toimi Pyhäjärven OP:n hallintoneuvostossa ja hallituksessa vuosina 2004–2011 eri tehtävissä, viimeisempänä hallituksen puheenjohtajana. Hän on myös ollut OP Osuuskunnan hallintoneuvoston jäsen vuodesta 2021 alkaen ja toimi hallintoneuvoston palkitsemisjaoksen jäsenenä 2021–2022, vastuullisuus- ja palkitsemisjaoksen jäsenenä 2022 alkaen ja hallintoneuvoston tulevaisuustyöryhmä 2.0:n jäsenenä 2023–2024. Hän on myös toiminut useissa osuuspankkien rakennekehityshankkeissa neuvotteluryhmien puheenjohtajana 2011–2021.

Toimitusjohtaja Matti Kiuru on toiminut OP Länsi-Suomen toimitusjohtajana vuodesta 2017 alkaen. Tätä ennen häin toimi OP Länsi-Suomessa pankinjohtajana ja myyntijohtajana vuosina 2006–2017. Hän aloitti uransa OP:lla Porin Seudun Osuuspankissa, jossa hän toimi pankinjohtajana ja myyntijohtajana 1989–2005. Hän oli OP Osuuskunnan hallintoneuvoston jäsen 2021–2023 ja toimi hallintoneuvoston strategiajaoksen jäsenenä 2022–2023 ja osuustoimintajaoksen jäsenenä 2021–2022. Hän on toiminut OP Osuuskunnan hallituksen jäsenenä vuodesta 2024 alkaen. Hän on myös toiminut OP Työnantajayhdistys ry:n hallituksen jäsenenä 2021–2023 ja puheenjohtajana 2023.

Henkilöstöjohtaja Hannakaisa Länsisalmi on toiminut OP Ryhmän henkilöstöjohtajana vuodesta 2018 ja OP Osuuskunnan johtokunnan jäsenenä vuodesta 2020 alkaen. Hän toimi OP Ryhmän vahinkovakuutusliiketoiminnan henkilöstöjohtajana 2016–2018. Lisäksi hän on ollut Pohjola Vakuutuksen hallituksen jäsen vuodesta 2020, OP Ryhmän Taidesäätiön hallituksen varapuheenjohtaja vuodesta 2022 ja OP Ryhmän Historiasäätiön hallituksen jäsen vuodesta 2022 alkaen.