OP panostaa nuorten taloustaitoihin – tavoitteena valmentaa 25 000 nuorta kevään aikana

Osuuspankit ympäri Suomen jalkautuvat tällä viikolla kouluihin ympäri Suomen nuorten taloustaitojen parantamiseksi. Tavoitteena on kevään aikana valmentaa noin 25 000 nuorta 400 koulussa, jotka osallistuvat tämänvuotiseen Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL) Taloustaitokilpailuun. Koko vuoden aikana OP pyrkii tavoittamaan peräti 60 000 nuorta taloustaitotyön kautta.

OP:n Taloustaitoviikko järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Tarkoituksena on paitsi kehittää nuorten taloustaitoja myös valmistaa oppilaita huhtikuun alussa järjestettävään Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL) Taloustaitokilpailuun, jonka pääyhteistyökumppanina OP toimii tänäkin vuonna. Osuuspankkien asiantuntijat vierailevat kouluissa ja koululuokkia kutsutaan pankeissa järjestettäviin tapahtumiin. Tapahtumissa oppimisen tueksi otetaan OPxPankkiholvi-ratkaisuhuone, jossa nuoret esimerkiksi oppivat, mitä maksuhäiriömerkintä merkitsee heidän tulevaisuutensa kannalta.

- Talouslukutaito ja oman talouden hallinta ovat keskeinen osa nuorten tulevaisuuskasvatusta ja syrjäytymisen ehkäisyä. Mielestämme on tärkeää puhua nuorille rahasta, ja pyrimmekin tavoittamaan mahdollisimman suuren joukon nuoria ja heidän opettajiaan ympäri Suomen, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuuli Kousa.

Talous ja Nuoret TAT ry:n toteuttaman Opettajien talousosaaminen 2019 -tutkimuksen mukaan vain vajaa kolmannes opettajista uskoo, että koulu antaa riittävät talousosaamisen valmiudet. OP ja HYOL ovat yhdessä valmistaneet osuuspankkien taloustaito-opetuksen tueksi opetusmateriaalin, jonka avulla osuuspankkien asiantuntijat opettavat taloustaitoja kouluissa.

OP:n Taloustaitoviikko on osa maaliskuun lopussa vietettävää European Money Weekiä, jonka kattoteemana on talouslukutaito.

Viime vuonna osuuspankit järjestivät yli 500 taloustaito-opastusta ympäri Suomen, jotka tavoittivat yli 40 000 lasta ja nuorta. Vuoden 2019 aikana OP pyrkii tavoittamaan peräti 60 000 nuorta. Käytännön taloustaitotyötä tehdään kouluvierailujen lisäksi erilaisten yhteistyökumppanuuksien kautta. Yhdessä Talous ja Nuoret TAT ry:n ja Suomalaisen työn liiton kanssa OP opettaa työelämä- ja taloustaitoja ammattikoululaisille. OP tukee myös oppilaiden Yrityskyliä Oulussa, Tampereella, Turussa ja Kuopiossa sekä Helsingin Diakonissalaitoksen Taloustaitohanketta. Lisäksi OP tukee lasten ja nuorten yrittäjyystaitoja yhdessä Nuori Yrittäjyys ry:n kanssa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on vahvan vakavaraisuuden ja tehokkuuden avulla luoda kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta omistaja-asiakkaille ja toimintaympäristölle. OP Ryhmän muodostavat 156 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on 1,9 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi