OP Ryhmä: Markkinaheilunta sai osakesijoittajat syyskuussa myyntikannalle: ”Aihetta paniikkiin ei ole”

Ennätyksellisen vilkkaana käyneessä osakekaupassa nähtiin syyskuussa käänne, kun kotitaloudet kevensivät osakesijoituksiaan ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Yli puolet kotitalouksien syyskuussa tekemistä osakekaupoista oli myyntejä, mikä johtuu osittain kurssien laskusta.

OP:n asiakasdatan mukaan syyskuussa 2021 osakekauppaa käyneiden kotitalouksien euromääräisistä kaupoista 57 prosenttia oli myyntejä. Kappalemääräisistä kaupoista puolestaan 69 prosenttia oli ostoja.

Tänä vuonna kotitaloudet ovat käyneet kauppaa osakkeilla euromääräisesti 19 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Osakekauppa oli syyskuuhun asti ostopainotteista.

– Voittojen kotiuttaminen ja salkun riskitason tasapainottaminen on osakemarkkinoiden pitkän nousun jälkeen luonnollista varsinkin, kun kotitaloudet ovat tänä vuonna lisänneet sijoituksiaan ahkerasti, kertoo OP:n varallisuudenhoitoasiakkaiden johtaja Kai Kalajainen

Eniten syyskuussa myytiin Fortumin, Nesteen ja Keskon osakkeita, kun taas TietoEVRYn, Koneen ja Metso Outotecin osakkeet olivat ostetuimpien joukossa. Markkinaheilunnan myötä kaupankäynnin volyymi oli euromääräisesti 25 prosenttia suurempi viime vuoden syyskuuhun verrattuna.

Markkinaheiluntaan vaikuttivat syyskuussa erityisesti kiinalaisen kiinteistösektoriyhtiön Evergranden talousvaikeudet, monien yhtiöiden toimintaan vaikuttaneet toimitusketjuhaasteet, sekä huoli Yhdysvaltain keskuspankki Fedin vääjäämättä lähestyvästä rahapolitiikan normalisoinnista.

– Vaikka kurssit ovat hieman heiluneet, paniikkiin ei ole syytä. Huolet Evergrandea kohtaan alkavat jo hellittää Kiinan valtion tehtyä toimia tilanteen rauhoittamiseksi. Rahapolitiikan normalisoituminen voi lisätä markkinaheiluntaa, mutta markkinat tulevat todennäköisesti pysymään nousu-uralla pörssiyhtiöiden tulosten kasvaessa ja vaihtoehtoisten sijoitusten tarjotessa heikkoja tuottoja, sanoo OP:n pääanalyytikko Antti Saari.

Sijoitukset rahastoihin ja sijoitusvakuutuksiin edelleen kasvussa

Kotitalouksien tekemät nettomääräiset sijoitukset sijoitusvakuutuksiin ja rahastoihin sen sijaan jatkoivat kasvuaan myös syyskuussa. OP:n kotitalousasiakkaat ovat lisänneet tänä vuonna sijoituksiaan rahastoihin neljä kertaa enemmän viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Eniten OP:n asiakkaat sijoittavat osake- ja yhdistelmärahastoihin. Uusia rahasto-osuudenomistajia on tullut tänä vuonna jo yli 140 000. Osakerahastoista erottuu selvänä kärkikaksikkona OP-Ilmasto ja OP-Maailma Indeksi -rahastot.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi